Keskustan kansanedustaja Mikko Kärnä valmistelee lakialoitetta kerjäämisen organisoinnin kieltämiseksi. Suomessa on pohdittu aikaisemmin itse kerjäämisen kieltämistä, mutta asia on todettu perustuslain näkökulmasta haastavaksi. Kerjäämisen organisointi voitaisiin sen sijaan kieltää.
– Puuttumalla organisoituun kerjäämiseen varmistaisimme, että toiminta ei ole järjestäytyneen rikollisuuden käsissä ja antaisimme selkeän signaalin, että emme hyväksy Suomessa tällaista toimintaa. Viranomaisilla on nykyisellään viitteitä, että organisointia tapahtuu. Siihen on kuitenkin vaikeaa puuttua, koska toimintaa ei ole kriminalisoitu, Kärnä perustelee.
Kärnän lakialoitteessa esitetään, että jokainen, joka organisoi kerjäämistä hankkiakseen itselleen tai toiselle taloudellista hyötyä, on tuomittava sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi. Kansanedustaja uskoo, että aloitteeseen voitaisiin yhtyä laajalti yli puoluerajojen.
– Aloite ei veisi keneltäkään perustuslaillista oikeutta kerjätä. Se puuttuisi ainoastaan toimintaan, jossa joku yrittää hyötyä hädänalaisten ihmisten tilanteesta. Kerjäämisen organisointia voidaan hyvillä perusteilla verrata paritukseen, vaikka paritus ihmisarvon kannalta vakavampi ongelma onkin. On hämmentävää, että tähän hyväksikäytön muotoon ei ole vielä lainsäädännöllä puututtu.