Kansanedustajat Outi Mäkelä (kok.) ja Sari Sarkomaa (kok.) kiittävät työ- ja elinkeinoministeriön ministerien nopeaa linjausta kaupunkipolitiikan merkityksestä. Ministerit ovat sanoneet pitävänsä ajatusta kaupunkipoliittisesta selonteosta vähintäänkin harkinnan arvoisena ajatuksena.
– Ministerit Lintilä (kesk.), Lindström (sin.) ja Tiilikainen (kesk.) vannovat yhteisessä blogissaan kaupunkien olevan merkittäviä talouskasvun ja työllisyyden vetureita, edustajat toteavat tiedotteessaan.
Mäkelä ja Sarkomaa ovat aikaisemmin ehdottaneet, että hallituksen tulisi antaa eduskunnalle kaupunkipoliittinen selonteko, jolla läpivalaistaan metropolialueen ja suurimpien kaupunkien merkitys. Kansanedustajien mielestä selonteon työstämisen tulisi alkaa mahdollisimman pian.
– Puheet on käännettävä nyt teoiksi. Kaupunkipoliittinen selonteon työstäminen on käynnistettävä mahdollisimman pian. Emme kilpaile keskenämme liiketoiminnasta, osaamisesta ja uusista menestystarinoista, vaan Euroopan ja muun maailman kanssa. Kaupungistuminen etenee, tahdomme sitä tai emme. Meillä ei ole aikaa jäädä kilpajuoksusta jälkeen.