Katainen: Kuuden puolueen hallitus olisi hyvä vientituote

Pääministeri sanoo, että sateenkaarihallitus muutti poliittista päätöksentekoa.

Pääministeri Jyrki Katainen (kok.) sanoo, että kuuden puolueen hallitus on osoitus suomalaisesta käytännöllisyydestä.

– Tästä voisi tehdä vientituotteen ja viedä sen vaikka vakautettavaan Ukrainaan. Pragmatismi (käytännöllisyys) on yllättävän tärkeä arvo, hän sanoi puolitosissaan keskiviikkona politiikan toimittajien lounaalla.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Katainen toteaa, että kuuden puolueen osallistuminen hallituksen päätöksentekoon edellyttää venymistä. Jo pelkästään puheenjohtajien yhteisten tapaamisten järjestäminen vaatii runsasta kalenterien selaamista. Lisäksi kunkin puheenjohtajan tulee esitellä hallituksen työtä omissa puolueissaan ja hakea sille hyväksyntää.

Oman lisänsä tuovat EU-kokoukset ja EU-lainsäädännön asettamat vaatimukset. Monet hallituksen kokoukset onkin pidetty puhelinkokouksina.

– Kuuden puolueen hallitus on muuttanut merkittävästi päätöksentekotapoja, Katainen arvioi.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Tällä hetkellä hallituksessa on enää viisi puoluetta, koska Vasemmistoliitto siirtyi oppositioon runsas kuukausi sitten.

Hänen mukaansa Suomessakin on tulevaisuudessa harkittava vähemmistöhallituksia. Ne ovat Suomessa harvinaisuuksia, toisin kuin monissa naapurimaissa.

– Enemmistöhallitukset ovat jopa poikkeuksellisia muissa Pohjoismaissa, hän toteaa.

Mainos