Pääministeri Jyrki Katainen (kok.) katsoo, että hänellä on oikeus ilmaista oma Nato-mielipiteensä, vaikka se poikkeaakin hallituksen Nato-mielipiteestä.
– On hyvin omituinen tilanne, jos minun pitäisi salata kantani, joka on ollut julkinen jo monta vuotta, hän sanoo Verkkouutisille.
Katainen sanoi huhtikuun puolivälissä Ylellä, että hän kannattaa Suomen Nato-jäsenyyttä. Hän on todennut asian aiemminkin poliittisen uransa aikana, muun muassa kokoomuksen puoluekokouksessa vuonna 2004. Hallitusohjelmassa puolestaan todetaan, että Suomi ei hae Naton jäsenyyttä.
SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Jouni Backman ja keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kimmo Tiilikainen totesivat sunnuntaina Ylellä, että pääministerillä ei voi olla hallituksen linjasta poikkeavaa Nato-kantaa.
Katainen sanoo, että puhuessaan Natosta hän tekee aina selväksi, milloin hän puhuu omasta mielipiteestään ja milloin hallituksen.
– Tapasin maanantaina Helsingissä 28 EU-maan suurlähettilästä. Kenellekään ei ollut epäselvää, mikä on Suomen linja.
Katainen toteaa, että Nato-keskustelussa toistuu tietty malli. Ensin joku toimittaja kysyy, mikä on kokoomuksen Nato-kanta. Katainen kertoo sen, ja toteaa oman kantansa olevan sama kuin kokoomuksen. Asiasta keskustellaan pari viikkoa, jonka aikana useimpien muiden puolueiden edustajat toteavat, että Kataisen mielipide on ”väärä” ja että sitä ei olisi saanut sanoa.
– Lopuksi joku toimittaja kysyy, että miksi otin tämän asian esiin. Minä vastaan, että koska sitä minulta kysyttiin.
Katainen sanoo, että hänen tulkintansa mukaan Natoa käytetään keskusteluissa lyömäaseena.
– Muussa tapauksessa siitä käytäisiin älyllistä keskustelua.
Toinen keskustelua rajoittava tekijä on perinne: Suomessa on totuttu varomaan liian avointa keskustelua liittoutumisesta, hän sanoo.
– Jo Kekkosen ajoista lähtien ulko- ja turvallisuuspolitiikasta ei ole voitu puhua avoimesti, vaan se koetaan jotenkin uhkaavaksi.