Pääministeri Jyrki Katainen (kok.) sanoo, että Suomessa on ”viimeinen viiva” toteuttaa hallituksen ajamat rakenneuudistukset.
– Ne olisi pitänyt jo edellisten hallitusten tehdä. Nyt kaikki tunnustavat, että ne on tehtävä, hän sanoi maanantaina Ylen aamu-tv:ssä.
Tosin hän ymmärtää syyn asioiden hoitamattomuudelle:
– Vaikeiden asioiden hoitaminen on aina vaikeata. Koska ne ovat vaikeita, ne on jätetty hoitamatta.
Suurimmat tehtävät ovat kuntauudistus sekä sosiaali- ja terveyspalveluja koskeva sote-uudistus. Katainen muistuttaa myös, että eläkeläisiä on enemmän kuin koskaan. Valtion velka kasvaa, mutta Katainen muistuttaa, että hallitus on leikannut menoja ja korottanut veroja tämän vuoksi.
Katainen puolusti hallitusta arvostelua vastaan ja totesi, että esimerkiksi oppositio haukkuu hallitusta aina, tehtiin uudistuksia tai ei.
– Monella on jäänyt vanha levy päälle. Jos vain joku pysähtyisi katsomaan mitä on tehty.
Hän muistuttaa, että valtion budjettia on ajettu tasapainoon leikkaamalla menoja korottamalla veroja viiden miljardin euron edestä.
– En ole nähnyt yhdenkään oppositiopuolueen esittävän enempää.
Hänen mukaansa velkaantuminen olisi taittunut vuonna 2015, mutta ongelmaa pahentaa se, että maailmantalous ei kasva odotetusti.
– Maali on liikkunut.
Hallitus kokoontuu tänään maanantaina Aalto-yliopistoon pohtimaan Suomen tilannetta. Päätöksiä ei tehdä.
– Hallituksen tunnelma on hyvä. Me tiedämme mitä tahdomme.