Katalonia lykkäsi itsenäisyysjulistusta

Katalonian itsehallintoalueen puheenjohtaja Carles Puigdemont ilmoitti alueparlamentille alueen itsenäistyvän.

Carles Puigdemont muistutti tiistaina puheensa alussa Katalonian alueparlamentissa Barcelonassa, että kyse ei ole enää maan sisäisestä asiasta, vaan Katalonia on myös eurooppalainen asia.

Hänen mukaansa on tärkeää, että jännitys lientyy.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Ymmärrämme, että voimme päästä eteenpäin ainoastaan demokratian ja rauhan tiellä, hän sanoi.

Puigdemont muistutti, että hänen esityksessään ei ole kyse henkilökohtaisesta päätöksestä vaan esitys johtuu kansanäänestyksen tuloksesta.

Hän myös tuomitsi Espanjan viranomaisten toimet, joilla pyrittiin estämään kansanäänestys lokakuun alussa. Hänen mukaansa tarkoituksena oli luoda paniikkia ja saada ihmiset pysymään kotonaan, mikä kuitenkin epäonnistui.

Hän ihmetteli, miksei Kataloniassa ole voitu järjestää kansanäänestystä kuten Skotlannissa. Hän myös luetteli Espanjan hallituksen sortotoimiksi kuvailemiaan tekoja itsenäisyyden kannattajia vastaan.

Katalonian kansa on rauhanomaisesti hänen mukaansa jo vuosia vaatinut itselleen vapautta. Kuningashuoneestakaan ei ole ollut apua.

– Emme ole rikollisia, emme ole hulluja, emme ole vallankaappauksen tekijöitä. Olemme tavallisia ihmisiä, hän vakuutti espanjaksi, vaikka piti puheensa muuten katalaaniksi.

Hän sanoi, että Katalonian puheenjohtajana hän haluaa seurata kansan tahtoa, jonka mukaan Kataloniasta tulee itsenäinen valtio. Hän kuitenkin ilmoitti, että itsenäisyysjulistusta siirretään muutamalla viikolla neuvottelujen aikaansaamiseksi Espanjan valtion kanssa.

Hän vetosi koko Eurooppaan, jotta vuoropuhelu Espanjan kanssa saadaan aikaan. Hän vetosi jännityksen liennyttämiseksi kaikkiin Katalonian ja Espanjan kansalaisiin.

Puheen piti alkaa seitsemältä Suomen aikaa, mutta sitä siirrettiin tunnilla eteenpäin. La Vanguardian mukaan Puigdemont oli itse pyytänyt lisäaikaa, koska hän oli yhteydessä kansainvälisiin välittäjiin. Joidenkin tietojen mukaan syynä olisi kuitenkin ollut poliittinen kiistely. BBC:n tietojen mukaan syynä oli puoluevirkailijoiden tapaaminen.

Katalonian paikallispoliisi Mossos d’Esquadra on jo aikaisin päivällä asettunut Barcelonassa puistoon parlamenttirakennuksen ympärille ja eristänyt koko alueen yleisöltä.

Poimintoja videosisällöistämme

Barcelonan pormestari Ada Colau on aiemmin vedonnut sekä Puigdemontiin että Espanjan pääministeriin Mariano Rajoyhin tilanteen rauhoittamiseksi.

Puigdemontilta Colau on toivonut, ettei tämä antaisi yksipuolista itsenäisyysjulistusta, ja Rajoylta hän on pyytänyt, ettei Kataloniaa asetettaisi hallituksen suoraan valvontaan. Espanjan perustuslain artikla 155 antaa hallitukselle mahdollisuuden peruuttaa Katalonian autonomia.

Myös Eurooppa-neuvoston puheenjohtaja Donald Tusk on vedonnut suoraan Puigdemontiin.

– Puheenjohtaja Puigdemont, pyydåän teitä kunnioittamaan perustuslaillista järjestystä. Älkää julistako päätöstä, mikä tekee neuvottelut mahdottomiksi, hän totesi La Vanguardian mukaan vain muutama tunti ennen Puigdemontin esiintymistä.

Rajoyn on tarkoitus puhua Espanjan parlamentissa keskiviikkona. Espanjan suurimman oppositiopuolueen, sosialistien johtaja Pedro Sánchez on jo luvannut tukea hallituksen mahdollisia toimia yhteiskunnallisen rauhan säilyttämiseksi.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Kataloniassa järjestettiin lokakuun ensimmäisenä päivänä alueen itsenäistymisestä kansanäänestys, joka Espanjan hallituksen mukaan oli laiton. Myöskään maan perustuslakituomioistuimen mukaan äänestystä ei olisi saanut järjestää.

Paikallisviranomaisten mukaan 90 prosenttia äänestäneistä kannatti itsenäisyyttä. Äänestysaktiivisuus jäi kuitenkin vain 43 prosenttiin, sillä itsenäisyyttä vastustavat äänestäjät boikotoivat laajasti kansanäänestystä.

Lisäksi BBC:n mukaan raportoitiin useista vaalirikkomuksista. Espanjan kansalliset poliisivoimat puolestaan pyrkivät estämään äänestyksen ja takavarikoimaan äänestysliput, mikä johti väkivaltaisuuksiin useilla äänestyspaikoilla.

Mainos