Katalonian ex-johtaja: Vangitsemiset ovat isku joulukuun vaaleja vastaan

Katalonian entinen aluejohtaja on vaatinut Espanjaa vapauttamaan kaikki vangitut entisen aluehallituksen jäsenet.

Katalonian entinen aluejohtaja Carles Puigdemont on El Paísin mukaan vaatinut vangittuja entisen aluehallituksen jäsenten välitöntä vapauttamista.

Espanjalaisen oikeuden tuomari määräsi torstaina kahdeksan Katalonian erotetun aluehallituksen jäsentä vangittaviksi. Heidän joukossaan oli aluehallituksen entinen varajohtaja Oriol Junqueras.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Brysseliin siirtynyt Puigdemont varoitti lisäksi, että vangitsemiset ovat isku joulukuun vaaleja vastaan. Kataloniassa on tarkoitus järjestää aluevaalit joulukuun 21. päivänä.

Perjantaina yksi vangituista, Santi Vila, on päässyt vapaalle jalalle 50 000 euron takuita vastaan.

Neljä muuta entisen aluehallituksen jäsentä on matkustanut Puigdemontin kanssa Brysseliin, eivätkä he saapuneet torstaina Madridiin oikeuden eteen. Syyttäjät ovat hakeneet heille kaikille pidätysmääräystä.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Katalonian entistä aluehallitusta syytetään kapinasta, kansankiihotuksesta ja julkisten varojen väärinkäytöstä. Alueparlamentti julisti Katalonian itsenäiseksi viime viikon perjantaina, jonka jälkeen Espanja hallitus erotti aluehalituksea, hajotti alueparlamentin hallinnon ja otti alueen suoraan hallintaansa. Uudet vaalit määrättiin järjestettäväksi joulukuussa.

Kataloniassa on osoitetttu torstaina ja perjantaina mieltä pidätysten johdosta. La Vanguardian mukaan liikennettä on perjantaina pysäytelty muutamilla valtatiellä ja rautatieyhteyksiä on häiritty. Myös Barcelonan keskustan pääkauduilla on ollut liikennekatkoksia.

Itsenäisyyttä vastustavan katalonialaisen puolueen Ciutadansin (Kansalaiset) johtaja Albert Rivera on toivonut Puigdemontin palaavan Espanjaan puolustamaan itseään ja rauhoittamaan tilannetta, jotta poliittiset puolueet käydä vaalikampanjaa.

Mainos