Katalonian johtaja: Ovi on auennut itsenäisyysjulistukselle

Katalonian sunnuntaisessa kansanäänestyksessä 90 prosenttia kannatti alueen itsenäistymistä.

Katalonian johtajan Carles Puigdemontin mukaan ovi on nyt auennut alueen yksipuoliselle itsenäisyysjulistukselle.

Hän sanoi televisiopuheessaan sunnuntaina Kataloniassa järjestetyn kansanäänestyksen jälkeen, että alue on voittanut itselleen oikeuden tulla valtioksi.

Mainos - sisältö jatkuu alla
Mainos - sisältö jatkuu alla

Katalonian viranomaisten mukaan sunnuntaina äänestäneistä 90 prosenttia kannatti itsenäistymistä. Äänestysaktiivisuus oli 42,3 prosenttia.

Espanjan perustuslakituomioistuimen mukaan äänestys oli laiton. Satojen ihmisten kerrotaan loukkantuneen sunnuntaina, kun keskushallinnon alaiset poliisivoimat yrittivät estää äänestyksen ja takavarikoida äänestysliput.

– Tänä toivon ja kärsimyksen päivänä Katalonian kansalaiset ovat voittaneet oikeuden itsenäiseen valtioon tasavallan muodossa, Puigdemont sanoi BBC:n mukaan televisiossa.

Mainos