Kauppakamari vaatii: Ovet auki venäläisille

Liikeaikalaki vanheni kolmessa vuodessa, sanovat kauppiaat, koska venäläisturisteja on niin paljon.

Keskuskauppakamari vaatii, että kauppojen aukioloa juhlapyhinä on vapautettava. Järjestön mukaan turismi kasvaa nopeasti, joten kaupat täytyy pitää auki.

– Suomeen tulevien matkailijoiden kasvun myötä poikkeuslupien tarve on lisääntynyt nopeasti vuodesta 2009, jolloin nykyinen liikeaikalaki tuli voimaan. Yksinomaan venäläisten turistien määrät ovat kasvaneet kymmeniä prosentteja ja kehityssuunta jatkuu, sanoo Etelä-Karjalan kauppakamarin toimitusjohtaja Mika Peltonen.

Mainos - sisältö jatkuu alla
Mainos - sisältö jatkuu alla

Nykyinen liikeaikalaki tuli voimaan vuonna 2009. Lain mukaan juhlapyhinä, kuten kuten loppiaisena, helatorstaina ja helluntaina, ovensa voivat pitää avoinna vain pienet kaupat, kioskit, huoltamot ja jotkut haja-asutusalueiden kaupat. Muut joutuvat hakemaan poikkeuslupaa.

Peltosen mukaan laki on vanhentunut neljässä vuodessa, koska venäläisiä turisteja käy Suomessa enemmän kuin on odotettu.

– Kasvun esteenä ovat historiaan juuttuneet vähittäiskaupan aukiolorajoitukset, hän sanoo.

Mainos