Vasemmistoliiton kansanedustajat Annika Lapintie ja Silvia Modig vaativat kansalaisten yhdenvertaisuuden parempaa huomioimista sote-uudistuksessa. Modigin mukaan sote-esityksen suurin ongelma on ”valinnanvapaudeksi puettu palveluiden mittava ja kallis ulkoistaminen”, jonka yksi osa aiemmin esillä ollut maakunnille ajateltu sosiaali- ja terveyspalveluiden yhtiöittämispakko oli.
– Sote-uudistuksen täytyy lähteä laadukkaiden, riittävästi resursoitujen julkisten palveluiden turvaamisesta ja hoidon saatavuuden ja saavutettavuuden takaamisesta kaikille. Jokaisella suomalaisella on oltava oikeus laadukkaaseen ja viivytyksettömään hoitoon riippumatta asuinpaikasta, työstä tai tulotasosta, Modig sanoo tiedotteessa.
Hänen mukaansa hallituksen malli turvaisi kansainvälisille yrityksille pääsyn verovaroin rahoitettuun miljardibisnekseen.
– Kermankuorinta ja potilaiden valikointi eivät poistaisi vaan lisäisivät eriarvoisuutta.
Vasemmistoliitto vaatii kansanedustajien mukaan hoidon saavutettavuuden turvaamiseksi myös terveyskeskusmaksujen poistoa sekä terveydenhoitoon yhtenäistä 760 euron vuosittaista maksukattoa erillisten palveluille, lääkkeille ja matkoille määrättyjen maksukattojen sijaan.
– Ei voi olla niin, että hyvinvointivaltiossa köyhät joutuvat lykkäämään hoitoa tai lääkkeiden ostoa rahatilanteen vuoksi tai pelkäämään sairauden ajavan ulosottoon.