”Keskittämispolitiikka on osoitus siitä, että edustuksellinen demokratia ei toimi”

Keskustan kunniapuheenjohtajan mielestä kansan enemmistö ei hyväksy kaupungistumista ja sen tukemista.

Europarlamentaarikko Paavo Väyrysen (kesk.) mukaan Suomessa on meneillään ennen näkemätön alueellinen keskittäminen. Hänen mukaansa valtiovalta edistää keskittämispolitiikkaa ennen muuta rahoittamalla sekä suurkaupunkien paikallisliikenteen investointeja että niiden kasvua tukevia väylähankkeita. Asuntotuotannon määrärahat on keskitetty kasvukeskuksiin.

– Nykyinenkin hallitus on sitoutunut tukemaan keskittymistä edistäviä investointeja suurkaupunkien kanssa solmituilla sopimuksilla, Väyrynen sanoo blogissaan.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Hänen mukaansa maakuntakaupungit ja maaseutu ovat joutuneet pahenevaan ahdinkoon. Keskittämispolitiikasta kärsivät hänen mukaansa kaikki suomalaiset.

– Suurkaupunkialueilla asuvat ja sinne muuttavat kärsivät korkeista elinkustannuksista, kehnoista palveluista ja elinympäristön heikkenemisestä. Koko maan veronmaksajat joutuvat tukemaan keskittymistä muun muassa kasvavan asumistuen muodossa.

Aluepolitiikan valta on Väyrysen mukaan palautettava kansalle ja sen edustajille.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Keskittämispolitiikka on havainnollinen osoitus siitä, että edustuksellinen demokratia ei toimi. Kansan enemmistö ei sitä hyväksy.

Eduskunnan tulee hänen mukaansa asettaa tavoitteet eri alueiden kehittämiselle ja sekä lainsäädäntöä kehittämällä että valtion varoja suuntaamalla tukea niiden toteuttamista.

– Suurkaupunkialueet tulee panna osallistumaan keskittämispolitiikan kustannusten kattamiseen. Niiden on rahoitettava itse paikallisliikenteen investointinsa, eikä niiden kasvua pidä tukea myöskään suhteettoman kalliilla väyläinvestoinneilla.

Mainos