”Keskustaa viedään hallituksessa kuin litran mittaa”

Kuljetusalan toivoma ammattidiesel ei toteudu tällä vaalikaudella.
Rekka-autoja nelostiellä. LEHTIKUVA / VESA MOILANEN
Rekka-autoja nelostiellä. LEHTIKUVA / VESA MOILANEN

Kokoomuksen kansanedustaja Sinuhe Wallinheimo on pettynyt, koska hallituksen esitys kuljetusalan ahdinkoa helpottavasta ammattidieselistä ei ole etenemässä eduskuntaan.

– Ammattidiesel on hyvä (huono) esimerkki siitä, kuinka keskustaa viedään tässä hallituksessa kuin litran mittaa, Wallinheimo sanoo tviitissään.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Valtiovarainministeri Annika Saarikko (kesk.) kertoi eduskunnan kyselytunnilla, että ministeriössä ammattidieselin valmistelu on pitkällä, mutta hallituksen esityksenä sitä ei ehditä enää tällä vaalikaudella antamaan.

– Hallitus ei ole tuomassa esitystä. Olen laittanut sen valmisteluun, se on täysin valmiina seuraavan hallituksen pöydällä, kunhan seuraava hallitus haluaa sen esityksen antaa, Saarikko sanoi eduskunnassa.

Ammattidieselillä tarkoitetaan kuorma-autoille tankatuista litroista maksettavaa veronpalautusta. Sen tavoitteena on alentaa yritysten alentaa yritysten kustannuksia ja turvata kuljetus- ja logistiikkatoimialan kilpailukykyä kustannusten noustessa.

Joukko keskustan kansanedustajia vaati tammikuussa yhteisessä kirjallisessa kysymyksessä, että ammattidiesel pitää ottaa käyttöön mahdollisimman nopeasti.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Sinuhe Wallinheimo ihmettelee, että aiemmista puheista huolimatta verohelpotus ei toteudu.

– Keskustalaiset vaativat tätä kovaäänisesti jo vuoden alussa, mutta ei. Vihreä siirtymä kyllä etenee, mutta logistiikka-alalle ei tukea löydy, hän sanoo tviitissään.

Mainos