Keskustaedustaja ärtyi kokoomuslaisten maakuntien vähentämispuheista – ”vastuuttomia kannanottoja”

Kansanedustajan mukaan maakuntien määrän tarkistus merkitsisi sitä, että esimerkiksi Kainuu laitettaisiin lahtipenkille.

Kansanedustaja Timo V. Korhosen (kesk.) mielestä oleellista on huomata, että perustuslakivaliokunta ei näe estettä sille, että sote-uudistukset rakennetaan 18 maakunnan perustalle.

– Kesän aikana olen seurannut ärtyneenä mm. eräiden kokoomusedustajien julkisuuden lausuntoja, joissa uudistuksen toimiva peruspilari, maakunnat, haluttaisiin romuttaa. Tätä näkemystä ovat tukeneet puoluetta lähellä olevat aluetutkijat lausunnoillaan. Heidän mukaansa maakuntien määrää tulisi vielä tarkistaa. Pidän näitä vastuuttomina kannanottoina, Korhonen kirjoittaa Kainuun Sanomissa julkaistussa kolumnissaan.

Mainos - sisältö jatkuu alla
Mainos - sisältö jatkuu alla

Hänen mukaansa maakuntien määrän tarkistus merkitsisi käytännössä sitä, että esimerkiksi Kainuun maakunta haluttaisiin laittaa lahtipenkille.

Korhosen mielestä tämä on käsittämätöntä, koska Kainuu on ollut uudistuksen edelläkävijä, kuten Etelä-Karjalan Eksotekin.

– Näissä malleissa on oikeasti integroitu sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmät, joissa on annettu merkittävä rooli myös yksityisille toimijoille, Korhonen kirjoittaa.

Mainos