Uutissuomalainen kertoi aamulla, että hallituspuolueiden eduskuntaryhmien puheenjohtajat yrittävät päästä sopuun alkoholilain kokonaisuudistuksesta tänään tiistaina.
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kaikkonen sanoi Helsingin Sanomille iltapäivällä, että ”valmista ei kannata odottaa”. Hän sanoi sovun valmistuvan ”lähiviikkoina”.
Kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kalle Jokinen ilmoitti Verkkouutisille, ettei asiaa ehditä käsitellä tänään.
Verkkouutiset kertoi viime viikolla, että alkoholilain uudistuksen eteneminen on tyssännyt keskustaan. Keskusta nosti kynnyskysymykseksi niin kutsuttujen limuviinojen tuomisen ruokakauppoihin sekä vähittäismyynnin juomien korkeimman sallitun alkoholipitoisuuden korottamisen nykyisestä 4,7 prosentista 5,5 prosenttiin.
Maaliskuussa viinaprotestiin lähti mukaan 28 kansanedustajaa, jotka vastustivat ehdotuksia limuviinojen tulosta kauppoihin ja kaupassa myytävien oluiden alkoholipitoisuuden korottamista. Mukana joukossa oli 15 keskustalaista. He ovat toivoneet, että ryhmäkuria ei sovellettaisi, kun asia tulee eduskunnan päätettäväksi.
Kaikkosen mukaan on mahdollisuuksien rajoissa, että hallitus saisi jätettyä eduskunnalle esityksensä uudeksi alkoholilaiksi ennen kesätaukoa.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta on täystyöllistetty sote-uudistuksen vuoksi aina juhannukseen saakka ja mahdollisesti ylikin, joten alkoholilain käsittely alkaa todennäköisesti syyskaudella ja kestänee ainakin pari kuukautta.