Keskustan pitkäaikainen kansanedustaja Sirkka-Liisa Anttila arvioi, että työmarkkinoilla ymmärrettiin työnantajien ja työntekijöiden olevan kuitenkin useimmissa asioissa, tärkeimpänä suomalaisten työpaikkojen turvaamisessa ja uusien työpaikkojen luomisessa, samalla puolen pöytää.
– Etenkin palkansaajat kantoivat vastuunsa, vaikka yhteiskuntasopimus on työntekijöille kipeä, hän sanoo tiedotteessaan.
Viime vuosina on Anttilan mukaan joutunut vakavasti kysymään, pystyvätkö suomalaiset enää sopimaan asioista.
– Tarkoitan ennen muuta edellisen vaalikauden hallituspolitiikkaa. Suomi ajelehti ja maamme talous-, työttömyys- ja velkaongelmat kärjistyivät.
Erityistä kiitosta sopimisen tärkeyden ymmärtämisestä Anttila antaa puoluetoverilleen, pääministeri Juha Sipilälle sekä SAK:n puheenjohtaja Lauri Lylylle. Anttilan mukaansa päättäjien tehtävä on tällaisena aikana rakentaa siltoja eikä yrittää polttaa niitä.
– Tässä suhteessa etenkin joillain elinkeinoelämän kellokkailla ja oikeistopoliitikoilla on syytä katsoa nyt vakavasti peiliin.
Anttilan mielestä osa talous- ja poliittista oikeistoa on kokoomuksen puheenjohtajakisaa myöten keikuttanut venettä vähättelemällä yhteiskuntasopimusta ja suhtautumalla ylipäätään kielteisesti siihen, että asioista sovitaan yhdessä.
– Sopimisesta on tullut heille suorastaan kirosana. Vallalla on ollut näkemys, että yhteiskuntasopimuksella olisi pitänyt selättää ammattiyhdistysliike lopullisesti.