Keskustan kuntavaalitappiota ei konkarikansanedustajan Seppo Kääriäisen mielestä voi sivuuttaa olankohautuksella.
– Niin ei voida ajatella, että tämä oli vain tämmöinen paha uni ja että kyllä tämä tästä selviää, Kääriäinen sanoi Suomenmaalle.
Pääministeripuolue keskusta oli kuntavaalien kolmanneksi suurin puolue 17,5 prosentilla. Kannatus laski edellisistä kuntavaaleista 1,1 prosenttiyksiköllä.
Kääriäisen mielestä puolueessa on tehtävä pitkän aikavälin vaalituloksiin, politiikkaan ja vaalikampanjoihin perustuva ”armottoman rehellinen analyysi”.
Keskusta on vuodesta 2012 nojannut puheenjohtaja Juha Sipilään, jonka uskottavuus Kääriäisen mukaan toki edelleen kantaa.
– Mutta hänen varassaan voittomme ja hallituspolitiikka on hyvin pitkälle ollut, se on vain syytä myöntää.
Ne eväät on Kääriäisen mielestä kuitenkin jo pitkälti syöty, eikä näin voi enää pitkään jatkaa. Kärjen on oltava leveämpi.
– Nyt on uusien eväiden keräämisen aika.
Kääriäisen mielestä olennaista on nyt käydä laaja keskustelu ja kuunnella tarkkaan puolueessa olevia ajatuksia siitä, kuinka tilanteessa mennään eteenpäin.
Kääriäisen mukaan ongelmien ydin on pääkaupunkiseutu, missä on hänen mielestään todella vakavan puntaroinnin paikka. Pääkaupungissa tarvitaan Kääriäisen mielestä hyvin erottuvaa ja omintakeista politiikkaa, oppositiovoimaa ja vaihtoehtoa.