Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Tuomo Puumala ihmettelee tiedotteessaan ”kokoomuksen kaksien rattaiden koulutuspolitiikkaa”. Hänen mukaansa kokoomus heräsi massiivisiin koulutusleikkauksiin vasta, kun Aalto-yliopiston rahoitukseen aiottiin koskea.
– Tällä vaalikaudella koulutuksesta on leikattu yhteensä 1,5 miljardia euroa. Kovimmat leikkaukset ovat tehty toisen asteen koulutukseen ja ammattikorkeakouluihin. Nyt kun Aalto-yliopiston lisärahoitukseen on esitetty leikkausta, on pääministeripuolue päättänyt ryhtyä toimiin ja esiintyä koulutuksen puolestapuhujana.
Puumalan mielestä tämä kertoo paljon kokoomuksen arvomaailmasta: vain Aalto-yliopistolla näyttää olevan merkitystä suomalaisessa koulutuskentässä.
– Missä oli kokoomus, kun ammattikorkeakoulujen aloituspaikkoja leikattiin eri puolilla Suomea? Missä on kokoomus, kun lukioita suljetaan tulevina vuosina järjestäjäverkkoa karsittaessa?
Puumalan mielestä opetusministeri Krista Kiuru (sd.) on tehnyt oikean linjauksen, ”kun hän on päättänyt pistää kapuloita rattaisiin ja tuoda osan Aalto-yliopiston lisärahoituksesta kaikkien yliopistojen kilpailtavaksi”.
Oppivelvollisuuden pidentämisessä on Puumalan mukaan lopulta kysymys yksinkertaisesta asiasta, josta päähallituspuolueet ovat erimielisiä. Puheiden sijaan tarvittaisiin ratkaisu siihen, pidennetäänkö oppivelvollisuutta vai ei.
– Minun on helppo tehdä ennustus: oppivelvollisuusikä pitenee vuodella. Kokoomus hyväksyy uudistuksen, vaikka yrittää huudella muuta sivusta. Keskusta on jo esittänyt viime vuoden lopulla kymmenkohtaisen vaihtoehdon oppivelvollisuusiän nostolle, jolla rahojen ripottelun sijaan todella puututtaisiin pudokkuuden ja syrjäytymisen ehkäisyyn.