Keskustan Rantakangas kehottaa Sdp:tä lopettamaan yhteiskuntasopimuksen estämisen kulisseissa

Kansanedustaja Antti Rantakangas varoittaa, että Suomen ei kannata toistaa 1990-luvun alun virheitä.

Kempeleen Keskustan syyskokouksessa tiedotteensa mukaan puhuneen Antti Rantakankaan mukaan ”myös Sdp:n pitäisi asettaa maan etu oman puolueen edelle, ja vaikuttaa kulisseissa sopimuksen syntymiseen eikä sen estämiseen”.

Hän muistutti, että hallitus tarjoaa vastaantuloksi yhteiskuntasopimukselle miljardin euron tuloverojen kevennystä ja uusien säästöjen perumista.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Tarjolla on kaksi vaihtoehtoa, joko hallituksen päättämä kilpailukykypaketti tai työmarkkinajärjestöjen sopimus, jolla hallituksen tavoitteet saavutetaan, Rantakangas sanoi.

Hän muistutti, että 1990-luvun alussa yritettiin vastaavaa yhteiskuntasopimusta.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Tuolloin pääministeri Esko Ahon (kesk.) pyynnöstä pankinjohtaja Kalevi Sorsa (sd.) laati laajan esityksen työmarkkinasopimuksesta, jolla olisi toteutettu kilpailukykyä parantava tulosopimus. Tunnetusti SAK:n teollisuusliitot kaatoivat silloin sen. Seurauksena oli suuri devalvaatio ja ostovoiman heikentyminen sekä valtava määrä konkursseja, joista seurasi puoli miljoonaa työtöntä, Rantakangas sanoi.

Nyt ollaan Rantakankaan mukaan osittain samassa tilanteessa: kilpailukyky tärkeimpiin vertailumaihin on hyvin heikko, työttömyys kasvaa ja valtio velkaantuu ennätysvauhtia, eikä devalvaatiomahdollisuutta nyt ole käytössä.

– Ay-liikkeen jäsenten tulisi viestittää omille johtajilleen, ettei nyt kannata toistaa 1990-luvun virheitä ja pahentaa Suomen tilannetta. AKT:n johdon poliittisen lakon uhittelu on kolmen vuosikymmenen takaista ajattelua, Rantakangas sanoi.

Mainos