Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Antti Kurvisen mukaan Suomen elinkeinoelämä tarvitsee kehittyäkseen kansainvälisiä osaajia. Hän lisäisi työperäistä maahanmuuttoa ja pyrkisi lisäämään ulkomaisten opiskelijoiden määrää.
– Itse olen myös sitä mieltä, että on parempi ottaa enemmän kiintiöpakolaisia ja vähentää turvapaikanhakijoiden määrää. Pakolaisten taustat tunnetaan, sillä ne on selvitetty esim. YK:n ylläpitämillä pakolaisleireillä. Turvapaikanhakijoiden taustoja on vaikea selvittää, Kurvinen sanoo mielipidekirjoituksessaan sanomalehti Pohjalaisessa.
Perinteisesti suurimmat syyt muuttaa Suomeen ovat hänen mukaansa olleet työ, perhe ja opiskelu.
– Tämä muuttoliikkeen mukanaan tuoma kansainvälinen osaaminen on luonut uusia työpaikkoja, yrittäjyyttä ja innovaatioita sekä edistänyt yritysten kasvua ja kansainvälistymistä. Tätä kehitystä Suomi tarvitsee myös tulevaisuudessa.
Kurvinen arvioi, että parin vuoden takainen turvapaikanhakijoiden tulva on muuttanut suomalaista ajattelua valitettavan radikaalisti. Keskustelua hallitsevat hänen mukaansa ”rajat kiinni” ja ”tervetuloa kaikki” -ääripäät.
– En usko mamu-politiikassa niin kuin muissakaan asioissa äärisuuntiin. Tarvitaan keskilinjaa, joka nojaa lakiin ja järjestykseen. Pää kylmänä, mutta sydän lämpimänä.
Kurvisen mukaan oleellisinta on, että kaikki Suomeen muuttavat oppivat yhteiskunnan pelisäännöt. Työ ja koulutus ovat tässä hänen mukaansa parhaita lääkkeitä.
– Tarvitsemme nyt konkreettisia toimenpiteitä, joilla kansainvälinen osaaminen saadaan kanavoitua arvonlisäksi koko hyvinvointiyhteiskunnallemme.