Ilkan mielipidekirjoituksessaan entinen nuoren keskustan liiton varapuheenjohtaja ja keskustan puoluevaltuuskunnan jäsen Sami Yli-Rahnasto (ps.) on tyytymätön keskustan toimintaan. Edes uusi puheenjohtaja Juha Sipilä ei häntä sytytä.
”Syystä, joka minulle on tuntematon, Suomen keskusta keikkuu puoluegallupien kärjessä. Itse puolueen harjoittamaan politiikkaan ei ole tullut muutosta vaikka puolueen puheenjohtaja vaihtuikin. Valtakunnan tasolla, maakunnissa ja kunnissa puolueen politiikka on yhä samaa vanhaa, ylimielistä, itseriittoista, ahnetta ja kylmää kuin oli ennen puheenjohtajan vaihtumista”, Yli-Rahnasto kirjoittaa.
Yli-Rahnasto ottaa esimerkiksi kyläkoulut. ”Keskustalaiset puhuvat mielellään lapsiperheiden ja maaseudun asioista sekä maaseutukylien merkityksestä. Monet ovat ne juhla- ja vaalipuheet sekä lupaukset, jotka kouluistaan huolestuneet ovat kuulleet. Yhtä monta on pettymystä kun vastoin puheitaan toimivat keskustavaltuutetut lakkauttavatkin ihannoimansa kyläkoulut”.
Hänen mukaansa keskustalaiset ovat oikeasti kiinnostuneet vain ”lapsiperheiden ja maaseudun asukkaiden äänistä, eivät heidän asioistaan, palveluistaan tai pärjäämisestään”.
Yli-Rahnasto perustelee keskustalla olevan kunnissa voimaa toimia maaseudun kyläkoulujen ja asuttuna pysymisen puolesta, mutta puolue ei hänen mukaansa käytä valtaansa. ”Keskustan voimin lopetetaan koulu jos se vain suinkin on mahdollista”.
”Puolueena keskusta on pelkkä kupla ilman arvoja. Toiminta kyläkoulujen kohdalla kertoo sen karulla tavalla”, hän kirjoittaa.