Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Markus Lohi elättelee toivoa, että maakuntavero otettaisiin käyttöön tämän vaalikauden jälkeen.
– Minusta hallitus on linjannut sen, että tällä vaalikaudella käynnistetään selvitys siitä, eli kyllä sitä tullaan vielä selvittämään yhtenä vaihtoehtona, Lohi sanoi toimittajille keskustan ajankohtaiskahveilla.
Lohi sanoi kuitenkin pitävänsä tärkeänä, että neljän vuoden siirtymäkauden aikana sote-palvelut rahoitetaan valtion kautta.
– Keskustan näkemys on varmasti se, että sitä ei pidä poissulkea tulevaisuudessa.
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kaikkonen kiirehti lisäämään, että tällä hallituskaudella maakuntaveroa ei oteta käyttöön.
– Tällä hallituskaudella ei tehdä tietenkään päätöksiä maakuntaverosta, mutta koskaan emme tiedä, mitä tulevat vaalikaudet tuovat tullessaan, Lohi väläytti.
Pääkaupunkiseudun esitys tuli harmillisen myöhään
Hallitus on päättänyt, että sosiaali- ja terveyspalvelut siirretään kunnilta maakunnille. Lännen Median kyselyssä kunnanjohtajien mielestä kuntien pitäisi voida toimia sote-palvelujen tuottajina.
– Uskon, että tässä ratkaisussa ei tulla peruuttamaan, Lohi sanoi.
Hän ei ottanut kantaa siihen, voivatko kunnat toimia tuottajina pääkaupunkiseudulla, kuten pääkaupunkiseudun kunnat ovat esittäneet. Hallitus neuvottelee parhaillaan pääkaupunkiseudun erillisratkaisusta.
– Voin vain harmitella sitä, että esitys tuli pääkaupunkiseudulta kyllä aika viime tipassa. Tässä oli jo muuten paketti valmiina lausuntokierrokselle.
Lohi tyrmäsi oppositiopuolueiden ehdotuksen siitä, että myös oppositiopuolueet otettaisiin mukaan sote-uudistuksen valmisteluun.
– Mielestäni tässä vaiheessa ei ole tarvetta erilliseen parlamentaariseen valmisteluun, Lohi totesi.