Keskustassa haikaillaan yhä maakuntaveroa – ”Sitä tullaan selvittämään”

Keskustan mielestä maakuntien verotusoikeutta ei pidä sulkea pois tulevina vaalikausina.

Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Markus Lohi elättelee toivoa, että maakuntavero otettaisiin käyttöön tämän vaalikauden jälkeen.

– Minusta hallitus on linjannut sen, että tällä vaalikaudella käynnistetään selvitys siitä, eli kyllä sitä tullaan vielä selvittämään yhtenä vaihtoehtona, Lohi sanoi toimittajille keskustan ajankohtaiskahveilla.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Lohi sanoi kuitenkin pitävänsä tärkeänä, että neljän vuoden siirtymäkauden aikana sote-palvelut rahoitetaan valtion kautta.

– Keskustan näkemys on varmasti se, että sitä ei pidä poissulkea tulevaisuudessa.

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kaikkonen kiirehti lisäämään, että tällä hallituskaudella maakuntaveroa ei oteta käyttöön.

– Tällä hallituskaudella ei tehdä tietenkään päätöksiä maakuntaverosta, mutta koskaan emme tiedä, mitä tulevat vaalikaudet tuovat tullessaan, Lohi väläytti.

Pääkaupunkiseudun esitys tuli harmillisen myöhään

Poimintoja videosisällöistämme

Hallitus on päättänyt, että sosiaali- ja terveyspalvelut siirretään kunnilta maakunnille. Lännen Median kyselyssä kunnanjohtajien mielestä kuntien pitäisi voida toimia sote-palvelujen tuottajina.

– Uskon, että tässä ratkaisussa ei tulla peruuttamaan, Lohi sanoi.

Hän ei ottanut kantaa siihen, voivatko kunnat toimia tuottajina pääkaupunkiseudulla, kuten pääkaupunkiseudun kunnat ovat esittäneet. Hallitus neuvottelee parhaillaan pääkaupunkiseudun erillisratkaisusta.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Voin vain harmitella sitä, että esitys tuli pääkaupunkiseudulta kyllä aika viime tipassa. Tässä oli jo muuten paketti valmiina lausuntokierrokselle.

Lohi tyrmäsi oppositiopuolueiden ehdotuksen siitä, että myös oppositiopuolueet otettaisiin mukaan sote-uudistuksen valmisteluun.

– Mielestäni tässä vaiheessa ei ole tarvetta erilliseen parlamentaariseen valmisteluun, Lohi totesi.

Mainos