Keskustassa halua korottaa takuueläkettä

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja esittää, että takuueläkkeitä korotetaan elokuun budjettiriihessä.

Pienituloisimpien eläkeläisten takuueläkettä on keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Antti Kaikkosen mielestä korotettava. Hänen mukaansa vihdoinkin kasvusuunnalla olevan Suomen on pidettävä huolta myös yhteiskunnan heikompiosaisimmista ja työtä heidän asemansa parantamiseksi on tehtävä määrätietoisesti.

– Parasta olisi, jos hallitus voisi sopia tästä jo elokuun budjettiriihessä. Tässä kohtaa pitäisi mielestäni tavoitella 40–50 euron kuukausikorotusta. Sillä olisi merkitystä pienituloisimpien eläkeläisten arkeen, Kaikkonen sanoo tiedotteessaan.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Kun työllisyys paranee, valtiolla on Kaikkosen mielestä entistä paremmat mahdollisuudet huolehtia heikompiosaisista. Pienituloisimpien eläkeläisten lisäksi on hänen mukaansa myös muita taloudellisesti hyvin ahtaalla olevia väestöryhmiä, joita on jatkossa huomioitava.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Hallitus on tällä vaalikaudella jo korottanut takuueläkettä, mutta taso ei ole vielä riittävä. Liian moni mummo ja vaari joutuu miettimään, riittääkö raha ruokaan ja lääkkeisiin.

Kaikkosen mukaan eläkeläisköyhyys on yksi hälyttävimmistä epäkohdista hyvinvointiyhteiskunnassa.

– Takuueläkkeen korottaminen on yksi niistä ratkaisuista, joilla eläkeläisköyhyyteen voidaan puuttua.

Mainos