Keuhkolääkäri huolestui: Nyt olisi hetki tarkistaa realiteetit

Professori Marjukka Myllärniemi pohtii, pitäisikö kouluissa antaa maskisuositus.

Keuhkolääkäri ja Helsingin yliopiston professori Marjukka Myllärniemi herättelee huomioimaan tiedot viime aikojen korona-altistumisista.

Myllärniemi viittaa Twitterissä tietoihin, joiden perusteella kouluissa ja oppilaitoksissa on elokuun alun jälkeen todettu olleen ainakin 560 altistumistilannetta koronavirukselle. Merkittävin osuus altistumisista on tapahtunut peruskouluissa.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Hienoa dataa altistumisista. Nyt olisi hyvä hetki realiteettien tsekkaukselle. Iso osa altistumisista tapahtuu kouluissa ja suurin osa tartunnoista kotona. Johtopäätös?, Marjukka Myllärniemi toteaa.

Datan perusteella 10-20-vuotiaiden tartunnat riittävät yksin viemään Suomen tartuntojen määrän kasvuun. Sama ei toimi millään muulla ikäryhmällä. Myös alle 10-vuotiaiden tartunnat ovat kasvaneet nopeasti.

Toisessa tviitissään Myllärniemi pohtii maskien suosittelemista oppilaitoksissa.

– Noh, nyt tätä dataa alkaa tulla. Olisiko jo aika suositella maskeja koulussa? Hyvä halpa keino pitää yhteiskuntaa auki, hän toteaa.

Professori viittaa Yhdysvaltojen hallinnon korona-asiantuntijana tunnetuksi tulleen Anthony Faucin ja tutkijajoukon JAMA:n näkökulma-kirjoitukseen. Siinä muun muassa suositellaan laajaa maskien käyttöä ja kerrataan tietoja, joiden perusteella maskit estävät koronaviruksen leviämistä ja hillitsevät epidemiaa.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Mainos