Keuhkolääkäri ja professori Marjukka Myllärniemi tilittää Twitterissä kovasta koronatilanteesta.
– Ei ole oikein sanoja tähän #taasmennään-kampanjaan. Toivon voimia ja jaksamista päivystäjille. Vuoron vaihtumiseen enää vähän reilu 12 tuntia, hän toteaa.
Myllärniemi viittaa alla näkyvään kuvaan Suomen sairaalakuormituksesta. Osastolla olevien koronapotilaiden määrää kuvaava käyrä nousee siinä kohti epidemian aiempia huippulukuja. Tehohoidon kuormitus ei kuitenkaan samaa rataa seuraa.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen mukaan perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon osastoilla on nyt yhteensä 212 koronapotilasta. Tehohoidossa on lisäksi 29 potilasta.
Sosiaali- ja terveysministeriön johtava asiantuntija Liisa-Maria Voipio-Pulkki arvioi torstaina epidemian kokonaiskuvan polkevan tällä hetkellä paikoillaan. Viime viikolla vahvistettiin aiempaa enemmän tartuntoja, mutta sairaalahoidon tarve on hieman laskenut.
Marjukka Myllärniemi kiittelee runsaasti kommentteja keränneen tviittinsä keskustelussa voimantoivotuksista keuhkolääkäreille. Hän löytää kriisistä hyvääkin.
– Jokaisessa kriisissä on paljon hyvää. Miettikää, millaisia harppauksia tehdään ilmahygienian parantamisessa ja virustautien ehkäisyssä tulevan 5-10 vuoden kuluessa, professori toteaa.
Marjukka Myllärniemi ottaa myös kantaa koronaepidemian hoitoon meillä ja muualla Euroopassa. Hänen mukaansa nykyinen tilanne edustaa ”systemaattista linjaa”.
– Mielestäni maskisuosituksen poisto THL toimesta kun deltan neljännen aallon toisen huipun kiihdytysvaihe oli juuri alkanut oli itse asiassa vielä pahempi. Tämähän on vaan tällainen vähän huono farssi, hän jatkaa.
😑 ei ole oikein sanoja tähän #taasmennään kampanjaan. Toivon voimia ja jaksamista päivystäjille.
Vuoron vaihtumiseen enää vähän reilu 12 tuntia. https://t.co/S0oIqfL2fC
— Marjukka Myllärniemi (@myllarni) November 5, 2021
Ikävä kyllä. Kiitos voimantoivotuksista! Meillä on onneksi hirmu hyviä nuoria lääkäreitä alalla. Toinen toistaan parempia ❤️
— Marjukka Myllärniemi (@myllarni) November 5, 2021
Totta. Jokaisessa kriisissä on paljon hyvää. Miettikää, millaisia harppauksia tehdään ilmahygienian parantamisessa ja virustautien ehkäisyssä tulevan 5-10 vuoden kuluessa!
— Marjukka Myllärniemi (@myllarni) November 5, 2021
On kai tämä aika systemaattinen linja. Mielestäni maskisuosituksen poisto THL toimesta kun deltan neljännen aallon toisen huipun kiihdytysvaihe oli juuri alkanut oli itse asiassa vielä pahempi.
Tämähän on vaan tällainen vähän huono farssi.
— Marjukka Myllärniemi (@myllarni) November 5, 2021