Kiky-neuvottelut olivat YHL:n mukaan turhat koska korkeakouluilta leikataan lisää

Hallituksen talousarvioesityksessä viedään kilpailukykysopimuksen tuoma etuus, arvioi Yliopistojen ja tutkimusalan henkilöstöliitto YHL.

YHL muistuttaa, että yliopistojen työehtosopimuksen osapuolet ovat käyneet läpi kivuliaan neuvotteluprosessin kilpailukykysopimuksen ehtojen toteuttamisesta.

– Nyt tämä osoittautuu turhaksi, koska maan hallitus leikkaa budjetissa lisää korkeakoulujen toimintamahdollisuuksia. Yliopistojen autonomiaa poljetaan ja työtekijöiden arvostusta halveksitaan jälleen. Ministereiden lupaukset siitä, että koulutuksesta ei enää säästetä, ovat jälleen kerran osoittautuneet tyhjiksi, YHL:n tiedotteessa todetaan.

Mainos - sisältö jatkuu alla

YHL:n mukaan tilanne turhauttaa työntekijöitä ja työehtosopimusneuvottelijoita pöydän molemmin puolin. Yliopistot ovat vähentäneet henkilöstöään kuluvan vuoden aikana miltei tuhannella henkilöllä, ja monet ovat liiton mukaan tehneet omat johtopäätöksensä yliopistojen tulevaisuudesta ja hakeutuneet muualle töihin.

– Yliopistoissa tehtävä työ ei tunnu olevan valtiovallan suojeluksessa, YHL huomauttaa.

Mainos - sisältö jatkuu alla

STTK:laiseen palkansaajajärjestö Pardiaan kuuluva YHL edustaa pääasiassa yliopistojen muuta kuin opetus- ja tutkimushenkilöstöä. Liiton jäsenmäärä on noin 6 000.

Lue myös:

EK vaatii perumaan uudet koulutusleikkaukset kilpailukykysopimuksen vastaisina

Mainos