Kim Jong-unin nolanneen suurlähettilään pelätään joutuneen vankileirille

Pohjoiskorealaiset aktivistit pelkäävät maan entisen Britannian-suurlähettilään joutuneen vankileirille sen jälkeen, kun hän katosi lähetystönsä diplomaatin loikattua Etelä-Koreaan.

Hyon Hak Bong toimi Pohjois-Korean suurlähettiläänä Britanniassa, kun maan Lontoon-suurlähetystön johtava diplomaatti Thae Yong Ho pakeni Etelä-Koreaan elokuussa.

Nyt Pohjois-Koreasta loikanneet aktivistit Britanniassa epäilevät, että Hyon on viety vankileiriin.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Hallitus on päättänyt rangaista häntä, koska heidän mielestään hän ei ole onnistunut estämään oman väkensä lähtöä Etelä-Koreaan, arvioi Pohjois-Koreasta vuonna 1998 loikannut ihmisoikeusaktivisti Jihyun Park The Telegraphille.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Park arvelee, että Hyon kärsii rangaistustaan joko vankileirillä tai työleirillä. Yleensä ”korkean profiilin rikolliset” hänen mukaansa lähetetään vankileirille, missä on kova kuri ja vankeja tarkkaillaan jatkuvasti.

Pohjois-Korea ilmoitti uuden suurlähettilään sijoittamisesta Britanniaan yli kaksi kuukautta loikkauksen jälkeen. Tapauksen kerrotaan olleen paha nolaus maan johtajalle Kim Jong-unille.

Pohjois-Korean uutistoimisto on aiemmin tänä vuonna solvannut Etelä-Koreaan loikannutta diplomaattia ihmisjätteeksi, joka on kavaltanut valtion rahoja.

Mainos