KL: Alko haluaa myydä alkoholia suoraan kauppa-autoista

Valtion monopoliyhtiö Alko valmistautuu Kauppalehden mukaan vastaiskuun, koska alkoholijuomien myynnin vapauttaminen leikkaa sen myyntiä.

Alko aikoo sulkea pienimpiä myymälöitä ja tuoda tilalle alkoholia myyvät kauppa-autot, kertoo Kauppalehti. Myymäläautoilla monopoliyhtiö voisi varmistaa asiakkaiden palvelun nykyistä pienemmin kustannuksin.

Alko haluaisi, että oikeus alkoholin myyntiin autoista kirjoitettaisiin uudistuvaan alkoholilakiin.

Mainos - sisältö jatkuu alla
Mainos - sisältö jatkuu alla

Alko haluaa myös huutokauppaluvan, jotta se voisi ottaa hoitaakseen esimerkiksi perikuntien käsiin jäävien viinikellarien realisoinnin huutokaupassa.

Sosiaali- ja terveysministeriön hallitusneuvos Ismo Tuominen vahvistaa Kauppalehdelle, että Alkon kanssa on keskusteltu uudesta, joustavammasta jakelutavasta.

Lakiluonnos uudeksi alkoholilaiksi on käytännössä valmis. Lausuntokierrokselle se lähtee todennäköisesti ensi viikolla.

Mainos