KL: Eläkevarat niiaavat – ”Joku koronavero tulee maksuun”

Kuntarahoituksen pääekonomistin mukaan elvytys ei nyt auta.

Suomi jysähtää koronakriisiin rakenteellisesti heikossa tilanteessa. Suomella on triplahaaste: ikääntyminen, kestävyysvaje ja eläkesijoitusten tuotot, kirjoittaa Kauppalehti.

Koska työeläkeyhtiöiden eläkevarat lasketaan mukaan julkiseen talouteen, julkisen talouden kokonaiskuva on riippuvainen sijoitustuotoista. Nyt tuotot ovat niiaamassa.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Näin ollen julkisen talouden tasapainottaminen tulee jatkossa vielä vaikeammaksi.

– Joku koronavero tässä tulee maksuun, Kuntarahoituksen pääekonomisti Timo Vesala sanoi KL:lle.

Vesalan mukaan elvytyksestä ei ole apua tässä vaiheessa.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Eihän elvytys auta, kun talouden toiminta on riippuvaista viruksen levinneisyydestä eikä rahasta, Vesala totesi.

Elvytys alkaa purra, kun akuutti kriisi on jäämässä taakse.

– Markkinat ovat paniikissa, koska ei ole näkymää, kuinka kauan akuuttivaihe kestää: viikkoja vai kuukausia. Mitä pidempään kriisi on päällä, sitä enemmän yrityksiä menee nurin, Vesala arvioi.

Mainos