KL: EU-komissio luopuu mandaatin hakemisesta Nord Stream 2 -neuvotteluille

Komissio ei saa jäsenmailta lupaa ryhtyä neuvottelemaan Nord Stream 2 -kaasuputken käyttöehdoista Venäjän kanssa.

EU-komission puheenjohtaja Jean-Claude Juncker sanoi Brysselissä EU:n huippukokouksessa komission luopuvan pyrkimyksestä saada mandaatti Nord Stream 2 -neuvotteluille, kertoo Kauppalehti.

Asiaa sivuttiin päämiesten tapaamisessa torstaina, vaikka kaasuputki tai energia-asiat eivät olleet huippukokouksen työlistalla.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Komissio haluaa läpivalaista kolmansista maista EU-alueelle tulevat strategiset investoinnit. Ehdotuksen mukaan komissiolla olisi 25 päivää aikaa kommentoida jäsenmaahan kohdistuvaa investointia, minkä jälkeen myös muilla jäsenmailla olisi mahdollisuus kommentointiin. Viime kädessä päätös investoinnin sallimisesta jäisi jäsenmaalle.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Pääministeri Juha Sipilä (kesk.) myönsi, että Suomi ei ole lämmennyt investointien läpivalaisulle.

Nord Stream 2:n osalta komissio ilmoitti keväällä, että se hakee jäsenmailta mandaattia neuvotella Venäjän kanssa kaasutoimitusten ehdoista.

Nord Stream 2 -keskusteluuun palataan syksyllä, kun komissio antaa ehdotuksensa kaasumarkkinadirektiiviin muuttamisesta.

Mainos