Kokoomuksen puoluesihteeri Kristiina Kokko tuomitsee puolueen tiedotteessa jyrkästi kaiken häirinnän ja epäasiallisen käytöksen.
Helsingin Sanomat kertoi keskiviikkona kokoomusnuorten toiminnassa aiemmin esiintyneistä häirintätapauksista ja epäasiallisesta käytöksestä. Jutussa mainitut tapaukset eivät olleet puoluesihteerin tiedossa.
Kokon mukaan kaikkeen häirintään ja epäasialliseen käytökseen on puututtava, oli henkilön asema puolueessa nyt tai mahdollisesti tulevaisuudessa mikä tahansa.
Puoluesihteeri kiittää kokoomusnuoria työstä, jota järjestössä on viime vuosina tehty häirinnän ehkäisemiseksi ja siihen puuttumiseksi. Kokko sanoo, että koko kokoomusyhteisön kesken käydään vielä yhdessä läpi käytännöt ja toimintamallit häirintätapauksissa ja parannetaan niitä entisestään.
Kokoomus on jo kertonut ottavansa käyttöön useita keinoja, joilla parannetaan ongelmatilanteiden ennaltaehkäisyä ja puuttumista väärinkäytöksiin puoluetoiminnassa.
– Käymme läpi puoluetoimintaan liittyvät häirinnän ennaltaehkäisyn keinot. Laajennamme jo olemassa olevaa häirintäyhdyshenkilökäytäntöä, luomme nimettömän ilmoituskanavan epäkohtien ilmiantamiseen sekä tarkennamme epäasiallisen käytöksen uhrien auttamiseen liittyviä käytäntöjä. Lisäksi lisäämme koulutusta ja näiden käytäntöjen jalkauttamista, Kokko sanoo.