Kokoomuksen kansanedustajat Heikki Autto ja Timo Heinonen vaativat, että hallitus panee kiireesti toimeen hallitusohjelman tavoitteen raskaan liikenteen vinjettimaksusta, jolla Suomen tiestöä käyttävä ulkomainen raskas liikenne saataisiin verolle.
Heikki Autton mukaan suomalaiset tienkäyttäjät maksavat erilaisina liikenteestä kerättävinä veroina tienpidon lisäksi huomattavan osan muistakin hyvinvointiyhteiskunnan menoista.
– Suomalaiset kuljetusyritykset maksavat Eurooppaan ajaessaan lähes joka maassa tien käytöstä erikseen, mutta Suomessa ulkomainen raskas liikenne ei nykyisellään maksa tiestömme käytöstä mitään. Tämä on epäkohta, johon on tultava muutos, Autto toteaa tiedotteessa.
Kokoomus on esittänyt yhtenä toimenpiteenä korkeisiin polttoaineen hintoihin vastaamiseksi niin sanotun ammattidieselin käyttöönottoa, jolla osa ammattiliikenteen maksamasta verosta palautettaisiin takaisin kuljetusyrityksille.
Timo Heinosen mukaan kotimainen raskas liikenne saisi maksamansa vinjettimaksut takaisin ammattidieselin kautta.
– Näin käytännössä saadaan Suomen tiestöä käyttävä ulkomainen raskas liikenne verolle ja samalla vahvistettua suomalaisen kuljetusalan kilpailuasemaa ja maamme huoltovarmuutta, Heinonen sanoo tiedotteessa.
Pääministeri Sanna Marinin (sd.) hallituksen ohjelmassa todetaan, että hallitus valmistelee raskaan liikenteen vinjettimaksun niin, että hallitus ottaa huomioon vaikutukset kuljetusalan kustannusrakenteeseen ja suhteen EU:n lainsäädäntöön.
– Jostain syystä hallitus ei ole kuitenkaan tässäkään asiassa edennyt ohjelmansa mukaisesti, vaan se on päinvastoin tyrmännyt eduskunnassa enemmistönsä turvin opposition esitykset talousarviokäsittelyiden yhteydessä, Autto toteaa.
Kokoomusedustajien mukaan uusiin korkeuksiin kohonneiden polttoaineiden hintojen tulisi viimeistään havahduttaa hallitus toimimaan ohjelmansa mukaisesti.