Kokoomus osallistuu kestävän kehityksen toimikunnan Sitoumus 2050 -ohjelmaan, joka kannustaa yhteiskunnan eri toimijoita edistämään kestävää kehitystä omassa toiminnassaan. Toimenpidesitoumuksessa määritellään tavoitteet, niille toteutusaikataulu ja onnistumisen mittarit.
– Tulevaisuuden Suomen ja maailman hyvinvoinnin eteen tarvitaan konkreettisia tekoja. Kestävän kehityksen eli taloudellisten, sosiaalisten ja ympäristönäkökulmien huomioiminen kaikessa päätöksenteossa tulisi näkyä niin politiikassamme kuin puolueen omassa toiminnassa, sanoo kansanedustaja Saara-Sofia Sirén (kok.) tiedotteessa.
Sirén ja kokoomuksen ympäristöverkoston puheenjohtaja, kansanedustaja Kai Mykkänen pitävät tärkeänä, että toimenpidesitoumuksen valmisteluun osallistuu mahdollisimman moni.
– Kestävän kehityksen edistäminen vaatii paitsi poliittisia päätöksiä, myös laajaa ymmärrystä ja koko yhteiskunnan ottamista mukaan työhön Jokainen voi osallistua omalta osaltaan, Mykkänen sanoo.
Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri, kestävän kehityksen toimikunnan jäsen Lenita Toivakka (kok.) iloitsee päätöksestä.
– Sitoumus 2050 on yksi keinoista, joilla toteutamme kansallisesti YK:n globaalia kestävän kehityksen Agenda2030-toimintaohjelmaa. On erittäin tärkeää, että kaikki yhteiskunnan toimijat osallistetaan ohjelman toteuttamiseen. Tämä on mainio esimerkki siitä.