Kokoomusedustajan mukaan ”yksikään muu puolue ei jakanut näkemystämme valinnanvapaudesta”

Kokoomuksen Anu Urpalaisen mukaan sote-ratkaisu jäi vajaaksi, kun keskustelu meni eri osapuolten kinasteluksi julkisen ja yksityisen puolen paremmuuksista.

Kansanedustaja Anu Urpalainen (kok.) on tyytyväinen, että parlamentaarinen ohjausryhmä sai aikaan pitkään odotetun sote-ratkaisun. Hänen mukaansa jotain jäi kuitenkin puuttumaan.

– Me kokoomuslaiset olisimme halunneet nähdä jo tässä ratkaisussa enemmän asiakkaan valinnanvapautta, enemmän rehtiä kilpailua, enemmän tuloksia. Se olisi ollut mahdollista saattamalla kaikki tuottajat, kunnat, kuntayhtymät, yksityiset ja kolmannen sektorin toimijat samalle viivalle.

Mainos - sisältö jatkuu alla
Mainos - sisältö jatkuu alla

Urpalaisen mukaan potilaalle on tärkeintä saada laadukasta hoitoa ja hoivaa ajoissa, ei seurata osapuolien kinastelua julkisen ja yksityisen puolen paremmuuksista.

– Kun kustannukset ja laatukriteerit tehdään läpinäkyviksi ja asiakkaalle suodaan vapaus valita itse, antavat tuottajat myös parastaan kilpaillessaan laadulla ja palveluiden parhaalla saatavuudella. Naapurissamme Ruotsissa järjestelmä toimii mainiosti, miksei myös meillä?, hän ihmettelee.

– On vaikea ymmärtää, miksi yksikään muu puolue ei jakanut näkemystämme.

Mainos