Kokoomusedustajat kritisoivat Kiurua

Kokoomuksen kansanedustajat Sanna Lauslahti ja Anu Urpalainen pitävät opetusministeri Krista Kiurun vastausta kirjalliseen kysymykseensä riittämättömänä. Edustajat kaipaavat ohjelmoinnin lisäämistä peruskoulun opetussuunnitelmiin.
Mainos - sisältö jatkuu alla

Kiurun vastauksen mukaan tieto- ja viestintätekniikan opetukselle ei ole uudistetussa tuntijaossa osoitettu erikseen tunteja, joten opetuksen tulee tapahtua muiden oppiaineiden opetuksen yhteydessä.

Lauslahti ja Urpalainen ovat tyytyväisiä siihen, että tieto- ja viestintäteknologian käyttöä tullaan lisäämään, mutta heidän mukaansa vastauksessa kuvatulla tavalla toteutettuna kunnianhimon taso ei ole riittävä.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Edustajat korostavat, että ohjelmointi ei voi olla vain muiden oppiaineiden yhteydessä tapahtuvaa, pinnallisesti käsiteltävää oheistoimintaa. Heidän mukaansa sille on varattava riittävä määrä omia, erillisiä opetustunteja ja huolehdittava, että tätä varten on myös saatavilla päteviä opettajia. Tämän lisäksi heidän mielestään tulisi tarjota viimeistään yläkoulussa syventäviä kursseja niille oppilaille, joilla on halua ja intoa laajentaa osaamistaan.

Mainos