Kokoomusnuorten puheenjohtaja Susanna Koski puolustaa niin sanottuja nollatyösopimuksia. Hänen mukaansa Suomessa on ”kymmeniätuhansia ihmisiä, joille nollatyösopimus on elämäntilanteesta johtuen hyvinkin mieleinen”.
– Tällaisia ihmisiä ovat muun muassa monet opiskelijat, freelancerit sekä vanhempainvapaalla olevat ihmiset, hän sanoo tiedotteessaan.
Nollatyösopimus tarkoittaa, että työntekijän työaika on 0–40 tuntia viikossa. Hän tekee töitä sen mukaan kuin yritys tarvitsee hänen työpanostaan.
Kosken mielestä nollasopimukset lisäävät nuorten työllistymistä.
– On aina parempi, että nuorella on mahdollisuus työntekoon työttömyyden sijaan.
Monet kansanedustajat ovat vaatineet hallitusta kieltämään nollatyösopimukset. Kosken mielestä tämä olisi karhunpalvelus, koska se jäykistäisi työmarkkinoita.
– Nollatyösopimuksen poistaminen ei siksi ratkaisisi työelämän ongelmia, vaan päinvastoin lisäisi niitä.