Kokoontumisrajoitukset kevenevät Uudellamaalla

Tiistaista alkaen sisällä voi järjestää enintään 500 henkilön yleisötilaisuuksia.
Helsingin IFK pystytti omille faneilleen ulkokisakatsomon. LEHTIKUVA / ANTTI AIMO-KOIVISTO
Helsingin IFK pystytti omille faneilleen ulkokisakatsomon. LEHTIKUVA / ANTTI AIMO-KOIVISTO

Kokoontumisrajoitukset kevenevät Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin alueella huomisesta alkaen, kertoo Etelä-Suomen aluehallintovirasto.

Rajoitukset koskevat sisätiloissa järjestettäviä yleisötilaisuuksia.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Uuden päätöksen mukaan sisällä voi järjestää 51–500 henkilön tilaisuuksia, jos osallistujamäärä on enintään 50 prosenttia tilaisuuden enimmäisosallistujamäärästä kyseisessä tilassa. Enintään 50 henkilön yleisötilaisuuksia voi järjestää ilman tilan kapasiteettiin nähden suhteellista osallistujamäärää.

Uuden päätöksen myötä yleisöllä ei tarvitse enää olla istumapaikkoja tilaisuuksissa. Ulkona järjestettävien tilaisuuksien osallistujamäärää ei ole rajoitettu aluehallintoviraston päätöksillä.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Päätös on tällä hetkellä voimassa 22.2.2022 asti, mutta rajoitusta voidaan asiantuntijaharkinnan perusteella keventää uudella päätöksellä jo sitä ennen, jos epidemiatilanne etenee suotuisasti.

– Hallitulla rajoitusten purkamisella pyritään varmistamaan se, että tasaantuva epidemiatilanne ei heikkene äkillisesti, jolloin terveydenhuollon kantokyky voisi vaarantua vakavasti, kertoo ylijohtaja Merja Ekqvist Etelä-Suomen aluehallintovirastosta.

– Varaudumme edelleen tekemään uusia päätöksiä rajoitusten purkamiseksi nopealla aikataululla, jos rajoitukset eivät ole epidemiatilanteen valossa enää välttämättömiä, ja tiedotamme tulevista muutoksista mahdollisimman pian, Ekqvist sanoo tiedotteessa.

Mainos