EU-komissio ehdottaa, että kellonajan siirrosta luovuttaisiin EU:ssa koordinoidulla tavalla vuonna 2019. Kellonaikaa ei enää siirrettäisi tunnilla eteenpäin maaliskuussa eikä tunnilla taaksepäin lokakuussa.
Käytännön ongelmien välttämiseksi EU-maiden on päätettävä, haluavatko ne noudattaa pysyvästi kesä- vai talviaikaa. Niiden on ilmoitettava päätöksestään Euroopan komissiolle. Tämän jälkeen ne eivät voi enää soveltaa omia järjestelmiään kellonajan siirtämiseksi kahdesti vuodessa.
Komission ehdotus ei koske aikavyöhykkeitä. EU-maat voivat edelleenkin valita itse, mihin aikavyöhykkeeseen ne haluavat kuulua.
Jotta siirtyminen uuteen järjestelmään olisi saumatonta, komissio ehdottaa, että kukin EU-maa ilmoittaa viimeistään huhtikuussa 2019, aikooko se noudattaa pysyvästi kesä- vai talviaikaa.
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) kertoo Twitterissä, että ministeriö käynnistää kansalaisten kuulemisen siitä, haluavatko suomalaiset siirtyä pystyvästi kesä- vai talviaikaan.
4,6 miljoonaa eurooppalaista vastasi mielipidekyselyyn
Komission esitys perustuu kellonajan siirron tarkoituksenmukaisuuden uudelleen arviointiin.
Arvioinnissa otettiin huomioon Euroopan parlamentin äänestys aiheesta helmikuussa 2018, joidenkin EU-maiden asiaa koskevat pyynnöt, analyysi saatavilla olevasta näytöstä sekä komission heinä-elokuussa järjestämä mielipidekysely.
Mielipidekyselyyn saatiin 4,6 miljoonaa vastausta kaikista 28 EU-maasta. Suomesta kannanottoja saatiin EU-maiden vertailussa väestömäärään suhteutettuna neljänneksi eniten. Suhteellisesti enemmän vastauksia tuli Saksasta, Itävallasta ja Luxemburgista.
Lopullisten tulosten mukaan 84 prosenttia vastaajista haluaa luopua kaksi kertaa vuodessa tapahtuvasta kellonajan siirrosta.
Useimmissa EU-maissa kellonajan siirto on ollut käytössä maailmansodista tai 1970-luvun öljykriisistä lähtien.
Alun perin EU-maat ottivat kellonajan siirron käyttöön energian säästämiseksi ja ollakseen samassa ajassa naapurimaidensa kanssa.
Suomen aloitteesta #EU #komissio ehdottaa, että kellojen siirtelystä luovutaan jo ensi vuonna. Käynnistämme @lvmfi kansalaisten kuulemisen siitä, siirrytäänkö pysyvästi #kesäaika'an vai #talviaika'an! #komissio #kansalaisaloite #EfficientEUhttps://t.co/u7g8LcZMGF
— Anne Berner (@AnneBerner) September 12, 2018