Komissio ehdottaa kellonajan siirtelyn lopettamista

EU-maat valitsevat itse, noudattavatko ne kesä- vai talviaikaa.

EU-komissio ehdottaa, että kellonajan siirrosta luovuttaisiin EU:ssa koordinoidulla tavalla vuonna 2019. Kellonaikaa ei enää siirrettäisi tunnilla eteenpäin maaliskuussa eikä tunnilla taaksepäin lokakuussa.

Käytännön ongelmien välttämiseksi EU-maiden on päätettävä, haluavatko ne noudattaa pysyvästi kesä- vai talviaikaa. Niiden on ilmoitettava päätöksestään Euroopan komissiolle. Tämän jälkeen ne eivät voi enää soveltaa omia järjestelmiään kellonajan siirtämiseksi kahdesti vuodessa.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Komission ehdotus ei koske aikavyöhykkeitä. EU-maat voivat edelleenkin valita itse, mihin aikavyöhykkeeseen ne haluavat kuulua.

Jotta siirtyminen uuteen järjestelmään olisi saumatonta, komissio ehdottaa, että kukin EU-maa ilmoittaa viimeistään huhtikuussa 2019, aikooko se noudattaa pysyvästi kesä- vai talviaikaa.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) kertoo Twitterissä, että ministeriö käynnistää kansalaisten kuulemisen siitä, haluavatko suomalaiset siirtyä pystyvästi kesä- vai talviaikaan.

4,6 miljoonaa eurooppalaista vastasi mielipidekyselyyn

Komission esitys perustuu kellonajan siirron tarkoituksenmukaisuuden uudelleen arviointiin.

Poimintoja videosisällöistämme

Arvioinnissa otettiin huomioon Euroopan parlamentin äänestys aiheesta helmikuussa 2018, joidenkin EU-maiden asiaa koskevat pyynnöt, analyysi saatavilla olevasta näytöstä sekä komission heinä-elokuussa järjestämä mielipidekysely.

Mielipidekyselyyn saatiin 4,6 miljoonaa vastausta kaikista 28 EU-maasta. Suomesta kannanottoja saatiin EU-maiden vertailussa väestömäärään suhteutettuna neljänneksi eniten. Suhteellisesti enemmän vastauksia tuli Saksasta, Itävallasta ja Luxemburgista.

Lopullisten tulosten mukaan 84 prosenttia vastaajista haluaa luopua kaksi kertaa vuodessa tapahtuvasta kellonajan siirrosta.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Useimmissa EU-maissa kellonajan siirto on ollut käytössä maailmansodista tai 1970-luvun öljykriisistä lähtien.

Alun perin EU-maat ottivat kellonajan siirron käyttöön energian säästämiseksi ja ollakseen samassa ajassa naapurimaidensa kanssa.

Mainos