Imatralaisen ja Lappeenrannan Uutisten päätoimittaja Karri Kannalan mielestä huolestuttavalla määrällä työttömiä on asenneongelma. ”Ongelma tulee vastaan siinä kohtaa, kun aletaan puhua halusta tehdä töitä”, hän kirjoittaa.
Kannalan mukaan ”työttömien, niin nuorten kuin iäkkäämpienkin, joukosta löytyy huolestuttavan suuri määrä niitä, jotka eivät ole koskaan olleet töissä tai eivät edes aio niitä hakea”.
Työttömyysturvaan tuli vuoden alussa suojaosa, jonka puitteissa työtön työnhakija voi ansaita 300 euroa kuukaudessa ilman, että ansiot vähentävät työttömyysturvaa. Tavoitteena on ollut, että osa-aikatyön tekeminen on kannattavampaa kuin aiemmin. Kannalan mukaan ”300 euron houkutin on jo osoittanut, että edes se ei saa kaikkia töistä kiinnostumaan”.
”Ryyppääminen, pilven poltto ja kotona vetelehtiminen on tehty tässä yhteiskunnassa liian kannattavaksi. Sosiaalituet ovat liian korkeita ja eristävät työtä pelkäävät vetelykset koteihinsa. Samalla he syrjäytyvät, putoavat lopullisesti pois työelämästä ja maksavat työssäkäyvälle väestölle maltaita”, hän arvioi.
”Asenteet on saatava muuttumaan. Paras keino siihen on madaltaa sosiaaliturva sellaiseksi, että töihin on pakko lähteä ja rahaa ansaita”.
Nuorten asenne hanttihommista ja matalapalkkaisista aloista on Kannalan mielestä muutettava sellaiseksi, että työtä kuin työtä opitaan jälleen arvostamaan.
”Kahdeksan euron tuntipalkan kesätöistä täytyy olla nuorten lompakossa sellainen, että se tuntuu arvokkaalta. Näin ei tapahdu, jos kotona makaamisesta saa lähes saman rahan tekemättä mitään”.