Krista Kiuru: Sote valmistui – notifikaatiolle ei tarvetta

Eduskunnan sote-valiokunta sai valmiiksi mietinnöt maakunta- ja sote-laeista.

Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta on saanut valmiiksi mietintönsä koskien maakunta-, tuottaja- ja valinnanvapauslakeja.

– Sote valmistui, sanoi valiokunnan puheenjohtaja Krista Kiuru (sd.) toimittajille valiokunnan kokouksen päätyttyä tänään kello 14.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Valiokunta on käsitellyt lakeja huhtikuusta saakka. Valiokunta istui lähes 400 tuntia.

Mietintöjen sisällöstä Kiuru totesi valiokunnan esittävän, että tarvetta notifikaatiolle eli ilmoittamiselle EU-komissiolle ei ole.

Ensimmäisen vaiheen käsittelyyn ei voi sisällyttää vastalauseita.

– Valiokunta ei ole hyväksynyt mietintöluonnoksia yksimielisesti, Kiuru sanoi.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Mietintöluonnokset menevät seuraavaksi perustuslakivaliokunnan tarkistettavaksi, ennen kuin ne palaavat sote-valiokuntaan toiseen käsittelyyn. Sen jälkeen lait menevät vielä eduskunnan suureen saliin äänestettäväksi.

Sote-valiokunta on päättänyt poikkeuksellisesti, että mietintöluonnokset ja kaikki asiantuntijalausunnot ovat julkisia, vaikka lakien käsittely valiokunnissa on vielä kesken.

Lue myös:

Näitä muutoksia sote-valiokunta ehdottaa maakunta- ja sote-lakeihin

Mainos