Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta on saanut valmiiksi mietintönsä koskien maakunta-, tuottaja- ja valinnanvapauslakeja.
– Sote valmistui, sanoi valiokunnan puheenjohtaja Krista Kiuru (sd.) toimittajille valiokunnan kokouksen päätyttyä tänään kello 14.
Valiokunta on käsitellyt lakeja huhtikuusta saakka. Valiokunta istui lähes 400 tuntia.
Mietintöjen sisällöstä Kiuru totesi valiokunnan esittävän, että tarvetta notifikaatiolle eli ilmoittamiselle EU-komissiolle ei ole.
Ensimmäisen vaiheen käsittelyyn ei voi sisällyttää vastalauseita.
– Valiokunta ei ole hyväksynyt mietintöluonnoksia yksimielisesti, Kiuru sanoi.
Mietintöluonnokset menevät seuraavaksi perustuslakivaliokunnan tarkistettavaksi, ennen kuin ne palaavat sote-valiokuntaan toiseen käsittelyyn. Sen jälkeen lait menevät vielä eduskunnan suureen saliin äänestettäväksi.
Sote-valiokunta on päättänyt poikkeuksellisesti, että mietintöluonnokset ja kaikki asiantuntijalausunnot ovat julkisia, vaikka lakien käsittely valiokunnissa on vielä kesken.
Lue myös:
Näitä muutoksia sote-valiokunta ehdottaa maakunta- ja sote-lakeihin