Sisäministeri Paula Risikko (kok.) haluaa vähentää poliisin ”juoppokuljetuksia”.
Virkavalta kyyditsee päihtyneitä jopa yli sadan kilometrin matkoja putkaan tai selviämisasemalle.
– Käynnistän lisäselvitykset kyydityskäytännön vähentämiseksi. Asiaan paneudutaan syksyllä sisäisen turvallisuuden strategian luomisen yhteydessä, Risikko sanoo Ksml:lle.
Poliisin työaikaa haluttaisiin säästää vakavampien asioiden hoitoon. Vartijoiden hyödyntämistä kannatetaan Suomen Poliisijärjestöjen liitossa.
Poliisi ottaa vuosittain noin 70 000 ihmistä säilöön päihtymyksen vuoksi. Heistä noin puolet ei käyttäydy aggressiivisesti, eikä tarvitsisi poliisin valvontaa.
Paula Risikon mukaan tällaiset päihtyneet olisi putkan sijaan syytä viedä selviämisasemalle.
– Kuntien tulisi perustaa nykyistä enemmän selviämisasemia, joissa olisi terveydenhuollon ammattilaisia valvomassa.
Risikko katsoo, että alkoholin myynnin osittainen vapauttaminen lisää järjestys- ja muita häiriöitä siinä määrin, että poliisien määrää on kasvatettava.