Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT ei ole lähdössä mukaan Suomen hallituksen ajamaan yhteiskuntasopimukseen, kertoo paikallislehti Kuhmolainen. Liiton puheenjohtaja Marko Piirainen kertoi kannasta Kainuun Demarien kesätapaamisessa Kuhmossa.
Piiraisen mukaan AKT:lla on asiasta hallituksen päätös ja asiasta on tarkoitus tulla julkisuuteen laajemmin elokuussa, jolloin keskustelu yhteiskuntasopimuksesta hänen mukaansa vasta kunnolla alkaa.
Ongelmakohdista Piirainen mainitsee viiden prosentin työajan pidennyksen ilman lisäkorvausta, sekä pienet palkankorotukset. Ne ovat hänen mukaansa ”30-luvun hommaa, jossa annetaan roponen köyhälle.”
Tulossa ovat hänen mukaansa myös liittokohtaiset neuvottelut, jossa päästään parantamaan alakohtaisia etuuksia, vaikka palkat eivät yhteiskuntasopimuksen mukaista enempää nousisikaan.