Neljän Pohjois-Euroopan maan oikeistonuoret esittävät maittensa liittymistä sotilasliitto Natoon.
– Kantaaksemme vastuumme rauhasta ja turvallisuudesta myös kansainvälisesti, on Suomen ja Ruotsin aika ottaa seuraava luonnollinen askel pohjoismaisen ja kansainvälisen turvallisuuden nimissä ja liittyä Naton täysjäseniksi, järjestöt toteavat yhteisessä kannanotossaan.
Vetoomuksen ovat allekirjoittaneet kokoomusnuorten puheenjohtaja Susanna Koski, ruotsalaisen Moderata Ungdomsförbundetin puheenjohtaja Erik Bengtzboe, norjalaisen Unge Høyren puheenjohtaja Paul Joakim Sandøy sekä virolaisen IRL Nooredin varapuheenjohtaja Marek-Andres Kauts.
Norja ja Viro kuuluvat jo Natoon. Suomi ja Ruotsi osallistuvat Naton harjoituksiin, mutta se ei järjestöjen mielestä korvaa täysjäsenyyttä.
– Luonnonkatastrofit, sodat ja uudet kyberuhat digitaalisen sodankäynnin muodossa ovat nykypäivän yhteisiä ongelmia. Kukaan ei ole yksin vaaran iskiessä. Yhteistyön edut ovat selvät.