Kuljetatko kaveria skuutilla? Ylikomisariolta sakkovaroitus

Sähköpotkulaudassa ei ole matkustajalle sopivaa istuinta.
Sähköpotkulautailijoita myöhään illalla Helsingissä. LEHTIKUVA / RONI REKOMAA
Sähköpotkulautailijoita myöhään illalla Helsingissä. LEHTIKUVA / RONI REKOMAA

Kaupunkien katukuvassa yleistyneiden sähköpotkulautojen tai tuttavallisemmin skuuttien kyydissä näkee usein kaksi ja joskus jopa kolmekin ihmistä. Mutta saako tällaisella ajopelillä oikeasti kuljettaa matkustajaa?

Tieliikennelain puolesta vastaus on selvä. Ylikomisario Dennis Pasterstein toteaa Twitterissä, että sähköpotkulauta on tarkoitettu vain ja ainoastaan yhdelle käyttäjälle.

Mainos - sisältö jatkuu alla
Mainos - sisältö jatkuu alla

– Kuinka monta henkilöä saa matkustaa sähköpotkulaudalla? Yksi, kaksi vai niin monta kuin mahtuu? Vastaus: Sähköpotkulaudalla matkustajan kuljettaminen on tieliikennelaki 147 § mukaan kiellettyä, koska siinä ei ole matkustajalle sopivaa istuinta, poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja Pasterstein avaa.

Hän on ryydittänyt tviittiään hashtagilla #liikennevirhemaksu. Matkustajan kuljettamisesta skuutilla voi siis rapsahtaa sakko.

Mainos