Alivaltiosihteeri Tuomas Pöystin mukaan Espoo, Helsinki, Kauniainen ja Vantaa ovat valmistelleet ratkaisuehdotuksia.
– Olen käsittänyt, että asiaa käsitellään elokuun aikana pääkaupunkiseudun päätöksentekoelimissä, kaupunginhallitustasolla. Silloin kirkastuu varsinainen ajatus, Pöysti kertoi.
Jos pääkaupunkiseutu saa aikaan oman ehdotuksensa, maan hallitus arvioi sitä todennäköisesti jo tämän kuun aikana.
– Sitten arvioidaan, onko tällaiselle ratkaisulle perusteita.
Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupunginjohtajat esittivät huhtikuussa, että pääkaupunkiseudun kunnat muodostaisivat oman sote-toimialueen. Esityksen mukaan pääkaupunkiseudulla kunnat voisivat tuottaa palvelut itse, yhteistoiminnassa tai hankkia ostopalveluina ulkopuolisilta palvelujen tuottajilta. Vaativan erikoissairaanhoidon järjestämis- ja tuottamisvastuu kuuluisi maakunnan toimivaltaan.
Hallitus on linjannut, että kunnat eivät voi uudistuksen jälkeen tuottaa enää sote-palveluita. Hallitus joutuu punnitsemaan, haluaako se tehdä erillisratkaisun pääkaupunkiseudun kuntien osalta. Jos pääkaupunkiseudun kunnille sallittaisiin tuottajarooli, joutuisi hallitus pohtimaan palvelutuottajana toimimisen sallimista myös muille suurille kaupungeille.
Kaupunginjohtajat esittivät huhtikuussa, että soten lisäksi pääkaupunkiseudulla tehtäisiin myös muun muassa liikennettä ja te-palveluja koskien muusta maasta poikkeavia ratkaisuja.