Kansanedustaja Pauliina Viitamies (sd.) kehuu tasavallan presidentti Sauli Niinistön esittämiä näkemyksiä. Hänen mukaansa uudenvuodenpuheen paras osio oli presidentin kansalaisille esittämä vetoomus siitä, että poliitikkojen on kyettävä tekemään päätöksiä ja kansalaisten myös arvostettava heitä, jotka tähän pystyvät.
”Toivottavasti presidentin vakava vetoomus meni perille niin kansalaisille kuin päättäjillekin sekä sellaisiksi pyrkiville. Jokaisen suomalaisen on ymmärrettävä, että vaikeitakin päätöksiä on yhteisen hyvän nimissä tehtävä”, Viitamies kirjoittaa blogissaan.
Pauliina Viitamies kertoo myös muistavansa puheessa mainitut ”Liisan listat” ja kuinka Liisa Jaakonsaaren (sd.) 1990-luvun laman aikaan esittämiä ajatuksia julkisen talouden tasapainottamiseksi silloin raivokkaasti vastustettiin. Viitamiehen mielestä presidentin viittaus ei ollut kehotus laatia uusia leikkauslistoja, vaan pikemminkin muistutus siitä, että rohkeita ja mahdottomalta tuntuvia avauksia tarvitaan taas.
”Kaikkien asioiden säilyttäminen entisellään ei ole mahdollista ja itse kuulun niihin sosialidemokraatteihin, jotka haluavat muuttaa yhteiskuntaa maailman ja olosuhteiden muuttuessa.”