Kyberaseella Pohjois-Koreaa vastaan – kohteena ydinlaitokset

Etelä-Korea aikoo kehittää kyberaseen, jolla voidaan hyökätä Pohjois-Korean ydinlaitoksia vastaan, kertoo BBC. Mallia aiotaan hakea Irania vastaan käytetystä Stuxnet-ohjelmasta. Asiantuntijan mukaan tämä olisi erittäin vaarallista.
Mainos - sisältö jatkuu alla

Etelä-Korean puolustusministeriön mukaan maa aikoo kehittää kyberaseen, jonka kohteena olisivat Pohjois-Korean ydinvoimalat ja ohjuslaitteistot. Tähän saakka Etelä-Korean 2010 kybersodankäynti on rajoittunut lähinnä verkkopropagandaan Pohjois-Korean sosiaalisessa mediassa.

Tietoturvallisuusasiantuntija, professori Alan Woodward pitää ajatusta erittäin vaarallisena. Hänen mukaansa kyberasetta on vaikea kontrolloida ja se voisi vahingoittaa paljon sellaisiakin kohteita, joita sen ei koskaan tarkoitettu tekevän. Woodwardin mukaan myös Stuxnetin toimintaa oli mahdoton ennakoida tai ohjata.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Stuxnet suunniteltiin hyökkäämään Iranin ydinrikastuslaitoksiin ja häiritsemään maan ydinohjelmaa. Se kävi kuitenkin myös sähköntuotantoa, tehtaita ja jätevedenpuhdistamoja vastaan. Woodwardin mukaan kyberaseen riskinä olisi myös haittaohjelman leviäminen maailmanlaajuisesti.

Mainos