Lääkäri ja kansanedustaja Mia Laiho (kok.) kommentoi X-viestipalvelussa Helsingin Sanomien uutista siitä, että terveyskeskuslääkärit ehtivät ottaa huomattavasti vähemmän potilaita vastaan kuin aikaisemmin.
– Lääkäreiden työaika kuluu muuhun kuin potilastyöhön, Miten tähän on tultu? Byrokratia kasvanut, lausuntoja vaaditaan sinne tänne, oikeusturva vaatii ylikirjaamista, tietojärjestelmät ovat aikasyöppöjä. Meillä ei ole tähän varaa, Laiho kirjoittaa.
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen palvelualuejohtaja Markus Paananen luettelee HS:ssä lähes parikymmentä eri tilannetta, joissa vaaditaan lääkärinlausuntoa. Lausunnot liittyvät usein esimerkiksi sosiaalietuuksien hakemiseen.
Lääkäriliiton toiminnanjohtajan Janne Aaltosen mukaan lääkäreiden työajasta karkeasti puolet menee muuhun kuin potilastyöhön. Aaltonen toteaa HS:ssä, että yksi syy tähän on perusterveydenhuollossa sekin, että potilaille on usein kasaantunut monia terveysongelmia.
Husin diagnostiikkajohtajan Lasse Lehtosen mukaan terveydenhuollon tehottomuudesta ja kannustimien puutteesta pitäisi puhua.
– Potilaskäyntien määrä terveyskeskuksissa on romahtanut, vaikka lääkärimäärä on kasvanut. Selityksiä löytyy, mutta HS ei maninitse työn tehottomuutta sekä kannustimien puutetta tuottavaan työhön, Lehtonen sanoo X-viestialustalla.
Lehtonen muistuttaa, että perustason päivystys siirtyi erikoissairaanhoidon vastuulle vuonna 2015 yhteispäivystysten muodostamisen myötä.
– Kansainvälisessä vertailussa Suomen perusterveydenhuollon tuottavuus on nykyään erittäin huono isosta resurssoinnista huolimatta.
– Suomi käyttää terveysmenoistaan noin 30 prosenttia suuremman osuuden perusterveydenhuoltoon kuin muut Pohjoismaat. Silti palvelujen saatavuus on meillä heikkoa. Tanskan 3300 omalääkäriä tuottaa yli viisi kertaa enemmän potilaskäyntejä kuin Suomen 4100 terveyskeskuslääkäriä, Lehtonen vertailee.
Lääkäreiden työaika menee muuhun kuin potilastyöhön.Miten tähän on tultu? Byrokratia kasvanut, lausuntoja vaaditaan sinne tänne,oikeusturva vaatii ylikirjaamista, tietojärjestelmät aikasyöppöjä. Meillä ei ole tähän varaa.#sote #omalääkäri #omatiimi @hsfi https://t.co/Gl15UMBpbZ
— Mia Laiho (@MiaLaiho) October 26, 2023
Hesari ei myöskään muista mainita, että perustason päivystys siirtyi erikoissairaanhoidon vastuulle 2015 yhteispäivystysten muodostamisen myötä. Kv. vertailussa Suomen perusterveydenhuollon tuottavuus on nykyään erittäin huono isosta resurssoinnista huolimatta #sote #päivystys
— Lasse Lehtonen (@lasleh) October 26, 2023