THL:n tutkimuspäällikkö ja erikoistuva lääkäri Maarit Leinonen kuittaa Twitterissä opetusministeri Li Anderssonille rajoitustoimista.
– Muistellaanko ihan hetki, että mikä taho päättää ravintolarajoituksista ja kuka halusi festarit auki, Leinonen toteaa.
Hän vastaa Li Anderssonin päivitykseen. Siinä Andersson korosti Etelä-Suomen aluehallintoviraston kohua herättäneen rajoituspäätöksen olleen viranomaisten eikä hallituksen päätös.
– Minusta tämä on aivan käsittämätön tilanne, että baareissa voi olla 23 asti mutta lapset ja nuoret ei saa harrastaa eikä kulttuuritapahtumia voi järjestää. Ja olen kantani tehnyt hallituksen sisällä selväksi. Työ jatkuu, Andersson sanoi.
Li Andersson kertoi toukokuun puolivälissä pitkässä Facebook-päivityksessään hankkineensa lipun ”elokuussa pidettäville festareille” ja perusteli tapahtumien avaamisen tarvetta. Esimerkiksi Ilta-Sanomat uutisoi asiasta tuolloin kertomalla, että Andersson ”haluaa avata festari-Suomen”.
Etelä-Suomen aluehallintovirasto päätti torstaina kiristää kokoontumisrajoituksia pääkaupunkiseudulla. Käytännössä rajoitukset sulkevat lasten ja nuorten harrastustoiminnan ainakin sisätiloissa. Päätös on kerännyt runsaasti arvostelua niin hallituspuolueista kuin oppositiostakin.
Hallitus on ilmoittanut sosiaali- ja terveysministeriön lähettävän viranomaiselle ohjauskirjeen, jossa painotetaan, että lapset ja nuoret olisi huomioitava rajoituksissa ja että tapahtumia voitaisiin jatkossa järjestää ilman turvavälejä muun muassa maskeja hyödyntämällä.
Maarit Leinonen pitää tilannetta ongelmallisena.
– Jos aluehallintovirasto muuttaa päätöstään saatuaan STM:n paimenkirjeen, osoittaa se käytännössä olevansa poliittisesti ohjattu kumileimaisin eikä itsenäinen tartuntatautilain nojalla toimiva viranomainen. Hankala tilanne, hän toteaa.
Julkis- ja hallinto-oikeuden asiantuntija, dosentti Matti Muukkonen oli torstaina samoilla linjoilla. Hänen mukaansa aluehallintovirastoja koskevassa laissa määritelty ministeriöiden ohjaus on vuositason ohjausta ja jos hallitus haluaa muutosta, on sen muutettava lakia.
Muistellaanko ihan hetki, että mikä taho päättää ravintolarajoituksista ja kuka halusi festarit auki. https://t.co/22CfKi9HN3
— Maarit Leinonen (@MaaritLeinonen) August 12, 2021
Jos @AVItwiittaa muuttaa päätöstään saatuaan @STM_Uutiset paimenkirjeen, osoittaa se käytännössä olevansa poliittisesti ohjattu kumileimaisin eikä itsenäinen tartuntatautilain nojalla toimiva viranomainen. Hankala tilanne. https://t.co/fTqpRPKDZ0
— Maarit Leinonen (@MaaritLeinonen) August 12, 2021