HUSin neurokirurgi Esa-Pekka Pälvimäki vaatii tietoa Koronavilkku-sovelluksen todellisista vaikutuksista.
– Onko Koronavilkusta ollut mitään hyötyä epidemian torjunnassa? Onko mitään dataa mistään? Onko edes oletettavissa että siitä olisi nykyisellä toiminnallisuudella jotain hyötyä? Kuka tietää? Minä en tiedä. Pistäkää tietoa jos on, lääkäri ryöpyttää Twitterissä.
Hänen mukaansa sovellus näyttää ”pseudotoimelta”.
– Half measure. Ettei vaan loisi virheellistä turvallisuuden tunnetta jopa vielä enemmän kuin maskit, Pälvimäki sanoo sarkastisesti.
Joukko tartuntatautilääkäreitä arvosteli sovelluksen toimintaa marraskuussa Uutissuomalaiselle. Lääkärit pitivät keskeisenä ongelmana etenkin sitä, ettei sovellus anna tietoa altistumisen tapahtuma-ajasta tietoturvasyistä. Tämä vähentää sen arvoa jäljitystyössä.
https://twitter.com/eppe/status/1335203651766378496
https://twitter.com/eppe/status/1335214656198234115