Pohjanmaalla sijaitsevan Mustasaaren keskuskoulun lasten ja aikuisten terveys on vaarassa tuhoutua sisäilmamyrkkyjen takia. Vanhemmille toteutetun kyselyn mukaan oireilevia ja vakavasti sairastuneita lapsia on jo 154 ala-asteen 288 oppilaasta.
Joidenkin oppilaiden oireilu on vanhempien mukaan hyvin voimakasta ja lapsia on joutunut sairaalahoitoon muun muassa hengenahdistuksen ja suolistoverenvuodon takia. Myös muilla lapsilla on vakavia iho- ja hengitystieoireita. Aiheuttajaksi epäillään koulun sisäilman hometoksiineita ja PAH-yhdisteitä. Yli kymmenen lasta on jo syksyn aikana jäänyt kotiin opiskelemaan välttääkseen sairastumisen koulukiinteistössä.
Mustasaaren keskuskoulun vuosiluokat 1-6 lakkoilevat tänään maanantaina. Lakkoon on lähtenyt mukaan 270 lasta eli lähes kaikki ala-asteen oppilaat. Lakolla halutaan ilmaista koko koulun vanhempien yhteinen mielipide Mustasaaren kunnanhallitukselle, joka kokoontuu käsittelemään koulun tilannetta tänään kello 15.30.
Mustasaaren keskuskoulun oppilaiden vanhemmat eivät halua enää altistaa lapsiaan koulukiinteistössä todetuille sisäilmamyrkyille. He vaativat koko koulun välitöntä evakuointia puhtaisiin tiloihin. Vanhemmat ovat laatineet oman ehdotuksensa evakuointiratkaisuksi.
Remonttien epäillään rikkoneen rakennuksen
Mustasaaren keskuskoulun terveystyöryhmän aktiivivanhempi Tiina Koivusipilä kertoo, että lapset ovat oireilleet jo kauan, mutta tänä syksynä oireet ovat kasvaneet räjähdysmäisesti ja ne ovat olleet selkeitä.
– Tänä syksynä rakennus on mennyt jotenkin rikki lopullisesti ja ryhtynyt saastuttamaan voimakkaasti sisätiloja. Syyksi epäillään alipaineisia remontteja, jotka repivät rakenteista entisestään myrkkyjä vapautumaan sisäilmaan. Ilmastointia on tämän päälle pidetty vuosia yöt ja viikonloput suljettuna, jolloin rakennus ei ole päässyt puhdistumaan, Koivusipilä kertoo.
Monet Mustasaaren kouluun tulevat lapset ovat altistuneet ensin viereisessä päiväkodissa, joka asetettiin vastikään käyttökieltoon vuosien hiljaisen taistelun jälkeen.
Vanhempien mielestä Mustasaaren kunnan päättäjien ja virkamiesten toiminta on ollut sisäilma-asioissa ja kiinteistönhoidossa jo pitkään edesvastuutonta. Kuntapäättäjät ovat puolustautuneet kertomalla vanhemmille, että virkamiesjohtajat eivät ole informoineet heitä keskuskoulun todellisesta tilanteesta ja lasten runsaasta oireilusta.
Sädesientä löydetty moninkertaisesti yli sallitun määrän
Mustasaaren keskuskoulu on rakennettu lehmien juomapaikkana toimineen lähteen päälle 60-luvulla. Vanhempien saamien tietojen mukaan maanvarainen betoniperustus on imenyt kosteuden itseensä kuin sieni. Vedet ovat tulleet kellariin sisään vuosia, ja kunta on hoitanut ongelman sulkemalla kellarin. Kellarissa säilytetään edelleen lasten puutöitä sekä koulun ylimääräisiä kalusteita. Myös ikkunapielet ovat päästäneet veden sisään rakenteisiin vuosien ajan.
Kunnan käyttämän kosteusongelmiin erikoistuneen Drytec Oy:n tekemien ja Työterveyslaitoksen analysoimien tutkimusten mukaan koulussa kasvaa sädesieni sekä lukuisa joukko muita ihmiselle myrkyllisiä sieniä, bakteereja ja hiivoja. Sädesientä on löydetty moninkertaisesti yli sallitun määrän muun muassa 6B-luokasta.
Hengitysilmaan vapautuu jatkuvasti räjähdysmäisesti kasvavia myrkkyjä, jotka aiheuttavat lapsille muun muassa hengitystieoireita, ihottumia ja suolistovaivoja. Oireilu voi johtaa pysyvään sairastumiseen astman, homepölykeuhkon, hermostovaivojen ja erinäisten syöpien muodossa.
Koulussa on myös asbestia, joiden saneerauksia on tehty loman aikana kaikessa hiljaisuudessa. Remontteja on toteutettu vuosien ajan myös pitämällä lapsia samassa tilassa. Remonttisiivoukset on laiminlyöty jopa siten, että opettajat ovat joutuneet siivoamaan vapaa-ajallaan sairastuen lopulta itse.